Nowy Tomyśl: PKP buduje dworzec systemowy [WIZUALIZACJA]

PKP budują kolejne dworce systemowe

Nowoczesne, dostosowane do potrzeb wszystkich grup podróżnych i nastawione na ekologię – takie będą nowe dworce kolejowe w Nowym Tomyślu (woj. wielkopolskie) i Wasilkowie (woj. podlaskie). To kolejne z około 40 tego typu obiektów, które powstaną w ramach realizowanego przez PKP S.A. Programu Inwestycji Dworcowych.

Innowacyjne Dworce Systemowe to autorski projekt PKP S.A. zakładający zaprojektowanie i budowę niewielkich oraz nowoczesnych dworców kolejowych dostosowanych do lokalnych potrzeb. Dzięki działaniom kolejowej spółki już w przyszłym roku pierwszy taki obiekt pojawi się w województwie wielkopolskim.


Dworzec w Nowym Tomyślu, którego budowa rozpoczęła się we wrześniu br., powstanie w nowym miejscu. Obiekt zostanie zlokalizowany bliżej przejścia podziemnego prowadzącego na perony, dzięki czemu podróżni będą mogli szybciej dotrzeć do pociągów. W nowym budynku znajdą się przeszklona poczekalnia, pomieszczenie kasy biletowej i toalety. Po obu stronach dworca pojawią się stojaki na rowery – łącznie na 26 jednośladów – oraz stacja naprawcza. Zagospodarowany zostanie teren przed obiektem – zamontowane zostaną elementy małej architektury, m.in. ławki i kosze. W ramach realizowanej równolegle inwestycji miejskiej powstaną nowy układ drogowy, miejsca parkingowe oraz pętla autobusowa. W przyszłości dworzec będzie stanowił element funkcjonalnego węzła przesiadkowego.

Mniejszym obiektem będzie dworzec w Wasilkowie na Podlasiu, gdzie PKP S.A. właśnie przekazały wykonawcy plac budowy. Przyszły budynek również powstanie w nowej lokalizacji. Na dworcu znajdą się poczekalnia i ogólnodostępne toalety. Pod obszerną wiatą umiejscowione zostaną biletomaty. Przewidziano tam również miejsce pod bankomat i paczkomat. W ramach zagospodarowania terenu przed dworcem wykonawca zamontuje obiekty małej architektury (kosze, gablotę informacyjną, ławki) oraz 13 stojaków na rowery ze stacją naprawczą. Pojawi się także 8 miejsc parkingowych.

– Rok 2020 był trudny i pełen wyzwań. Trwająca epidemia nie zatrzymała jednak polskich inwestycji kolejowych i drogowych. Budujemy nowe i modernizujemy istniejące dworce. Budujemy i przebudowujemy stacje i linie kolejowe. Unowocześniamy tabor. Oddajemy kolejne odcinki dróg ekspresowych i autostrad. Polska infrastruktura staje się coraz bardziej nowoczesna. Widać to na przykładzie Programu Inwestycji Dworcowych. W mijającym roku oddaliśmy do użytku 9 nowych i zmodernizowanych dworców PKP. Przed nami kolejne dziesiątki takich inwestycji – m.in. w Nowym Tomyślu i Wasilkowie. Każda z takich inwestycji przybliża nas do celu, którym jest bezpieczna, komfortowa i przewidywalna polska kolej – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

– Inwestycje realizowane przez Grupę PKP przywracają dostępność komunikacyjną tam, gdzie jest ona szczególnie oczekiwana i gdzie brakowało jej niekiedy przez lata. Doskonałym przykładem rozumienia potrzeb mieszkańców mniejszych miast i miejscowości jest budowa i modernizacja dworców kolejowych. Obiekty w Wasilkowie i Nowym Tomyślu to nie pierwsze i, mam nadzieję, nie ostatnie budynki kolejowe na miarę obecnych czasów i oczekiwań podróżnych. Cieszę się, że PKP S.A. odpowiada na współczesne potrzeby polskich pasażerów oraz sprawia, że polska kolej zmienia się na naszych oczach w bardziej nowoczesną i dostępną dla wszystkich, także osób z ograniczoną mobilnością – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Charakterystyczną cechą IDS-ów są ekologiczne rozwiązania. Nie zabraknie ich również na dworcach w Nowym Tomyślu i Wasilkowie. Na dachach obu obiektów zamontowane zostaną panele fotowoltaiczne służące pozyskiwaniu energii słonecznej. Pojawi się także energooszczędne oświetlenie LED wraz z automatyką sterującą – dworce rozjaśnią się bardziej w momencie wjazdu pociągu na stację. Dodatkowo na dachu dworca w Nowym Tomyślu zamontowany zostanie system do odzysku wody deszczowej, który posłuży do spłukiwania toalet w budynku.

Oba obiekty zostaną także w pełni dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Wśród rozwiązań, które pojawią się w budynkach, warto wskazać m.in. na ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, oznaczenia w alfabecie Braille’a, pętle indukcyjne czy dotykowe schematy dworca. Do potrzeb osób o ograniczonej mobilności dostosowane zostaną również toalety. Dodatkowo na dworcu w Wasilkowie, wśród nowopowstałych miejsc parkingowych, jedno będzie przeznaczone dla osób z niepełnosprawnościami.

– Rozpoczęliśmy budowę kolejnych dworców systemowych według autorskiego projektu PKP S.A. Dzięki niewielkiej kubaturze nowe budynki są lepiej dostosowane do aktualnych potrzeb pasażerów. Tylko w tym roku przekonali się o tym mieszkańcy Czeremchy, Bielska Podlaskiego, Oświęcimia, Sędziszowa Małopolskiego i Nidzicy. Wkrótce do tego grona dołączą podróżni na dworcach w Dobczynie i Barchowie, gdzie niedawno rozpoczęły się prace budowlane, oraz pasażerowie korzystający właśnie ze stacji w Nowym Tomyślu i Wasilkowie – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

Na nowych dworcach wzrośnie poziom bezpieczeństwa. W ramach inwestycji planowany jest montaż monitoringu. Pojawią się także systemy kontroli dostępu i zdalnego zamykania obiektów, a także system sygnalizacji włamania. Nad całością instalacji i urządzeń będą czuwały systemy BMS (Building Management System), które zaplanowano z myślą o optymalizacji zużycia energii elektrycznej i cieplnej. W obu budynkach pojawi się System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej – elektroniczne tablice odjazdów i przyjazdów pociągów. W poczekalniach podróżni będą mogli skorzystać z ogólnodostępnej sieci Wi-Fi.

– Naszym priorytetem jest zapewnienie lepszego dostępu do kolei oraz bezpieczeństwa i komfortu podróży. Dzięki inwestowaniu środków krajowych i funduszy unijnych powstają nowe dworce kolejowe dostosowywane do potrzeb wszystkich pasażerów. Polskie dworce nie tylko pięknieją, ale też stają się przyjazne środowisku – mówi wiceminister funduszy i polityki regionalnej Waldemar Buda.

Koszt budowy dworca systemowego w Nowym Tomyślu wyniesie około 4,8 mln zł brutto, a w przypadku dworca w Wasilkowie – około 3,7 mln zł brutto. Obie inwestycje zostaną dofinansowane z udziałem funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie budowy dworca w Nowym Tomyślu planowane jest na I półrocze 2021 r. Finalizacja budowy dworca w Wasilkowie zakładana jest natomiast na II półrocze 2021 r. Obie inwestycje realizuje firma SKB S.A. w formule „projektuj i buduj”.

(Visited 594 times, 1 visits today)

Dodaj komentarz