KGW w Łosińcu z województwa wielkopolskiego zwyciężyło w finale ogólnopolskiego konkursu „Smakujemy Lokalnie”

Prawie 300 zgłoszonych Kół Gospodyń Wiejskich z całej Polski, 10 grantów w wysokości po 10 tysięcy złotych oraz 79 lokalnych producentów. A wśród zwycięzców KGW w Łosińcu w powiecie wągrowieckim. Tak w skrócie można podsumować drugą edycję konkursu grantowego organizowanego w ramach programu “Smakujemy Lokalnie” przez Carrefour Polska pod patronatem Narodowego Instytutu Kultury i Dziedzictwa Wsi, w którym najlepsze okazało się małe Koło Gospodyń Wiejskich z Wielkopolski.


 

W tegorocznej edycji konkursu, jury nagrodziło KGW z 8 województw. Finałowe danie reprezentujące Wielkopolskę to polewka z białym serem oraz pyrami – regionalna zupa z długą historią. Jej receptura oparta jest dostępnych i pochodzących z lokalnych gospodarstw produktach, czyli maślance, ziemniakach, serze i cebuli, dzięki czemu potrawa na stałe zagościła w tradycji kulinarnej.

„Polska tradycja kulinarna jest niezwykle bogata, co odzwierciedlały tegoroczne zgłoszenia. Różnorodność dań, ich historia i sposób prezentacji przez Koła były naprawdę imponujące. To, co dla mnie było najważniejsze przy ocenie to możliwość dotarcia z tym daniem do szerokiego grona odbiorców w Polsce, i nie tylko. Tradycja kulinarna regionów jest tak wspaniała, że powinniśmy się nią chwalić!” – informuje ekspert kulinarny Łukasz Konik, przewodniczący jury.

Jury konkursowe oceniało nie tylko warstwę kulinarną i estetyczną dań, ale również zaangażowanie w działania na rzecz lokalnej społeczności. Koła Gospodyń Wiejskich, jako nieodłączny element krajobrazu polskiej wsi, od zawsze integrowały okoliczne środowiska. Tak jest również teraz, co można było zaobserwować w licznych aktywnościach zgłoszonych KGW na rzecz promowania lokalnej kultury, kształtowania nawyków żywieniowych czy łączenia pokoleń.

„Obok kunsztu przygotowywania dań regionalnych, Koła Gospodyń Wiejskich mogą poszczycić się licznymi aktywnościami integrującymi lokalną społeczność wokół kultury i dziedzictwa wsi. Warto wspomnień, że w kultywowaniu tradycji kulinarnej ważna jest także rola lokalnych producentów, których produkty są wysokiej jakości, a rodzaj ich wytwarzania jest ściśle związany z miejscem i tradycyjnym sposobem produkcji. Dzięki takim inicjatywom wzmacniane są więzi lokalnych społeczności, poczucie przynależności do regionu i dumy z dziedzictwa swojej „Małej Ojczyzny” – uzupełnia Elżbieta Osińska-Kassa, Pełnomocniczka Dyrektora w Narodowym Instytucie Kultury i Dziedzictwa Wsi.

Nowością tegorocznej edycji były wspólne zgłoszenia Kół Gospodyń Wiejskich z lokalnymi producentami, którzy w ramach programu mają możliwość bezpośredniej sprzedaży w sklepach Carrefour. Obecnie na półkach tej sieci klienci znajdą już blisko 350 małych i średnich przedsiębiorców oferujących tradycyjną i regionalną żywność.

 

„Już od ponad dwóch lat oferujemy specjalne warunki współpracy dla małych lokalnych rolników i producentów żywności. Bazujemy na modelu fairtrade, prostej umowie i rozliczeniach oraz bezpośrednich dostawach z gwarancją odbioru. Dzięki takiemu podejściu, co dziesiąty partner handlowy Carrefour w Polsce to lokalny dostawca. W sumie na półkach ponad 200 sklepów w Polsce oferujemy ponad 5,5 tysiąca lokalnych wyrobów” – podsumowuje Piotr Lubiewa-Wieleżyński, dyrektor działu rozwoju formatów i konceptów handlowych w Carrefour Polska.

„Smakujemy Lokalnie” to program Carrefour Polska, którego celem jest promocja polskiej tradycji kulinarnej oraz aktywizacja kobiet z obszarów wiejskich. Marka od lat wspiera polskie rolnictwo i przetwórstwo, budując relacje pomiędzy konsumentami, a dostawcami pochodzącymi z najbliższej okolicy danego sklepu. Zachęca Polaków do sięgania po smaczne produkty charakterystyczne dla polskiej kuchni, z kolei małym i średnim firmom przetwórczym oferuje wiele możliwości sprzedaży bezpośredniej w swoich sklepach.

Zwycięskie Koła Gospodyń Wiejskich:

 

Wyględne Dziewczyny Plus

Sójka mazowiecka z Wyględ

mazowieckie

Koło Gospodyń Wiejskich Dębnowolanki w Dębnowoli

Dzik w ziołach po Dębnowolsku

mazowieckie

KGW Magnolia w Pokaniewie

Marcinek

podlaskie

Koło Gospodyń We Włostowie

Burocorz

świętokrzyskie

Koło Gospodyń Wiejskich „Grabanowskie Pokolenia na Obcasach”

Pierogi z gęsiną i suszonymi śliwkami podane na chmurze musu rabarbarowego

lubelskie

Koło Gospodyń Wiejskich w Łosińcu

Polewka z białym serem oraz pyrami

wielkopolskie

Koło Gospodyń Wiejskich w Ruskowie Ruskowianki

Nadbużański Zawijaniec (pierekaczewnik)

mazowieckie

Koło Gospodyń Wiejskich w Chorkach

Gicz na kapuście z szagówkami

łódzkie

Koło Gospodyń Wiejskich Sielanka w Spytkowie

Mazurski sękacz

warmińsko-mazurskie

Koło Gospodyń Wiejskich Ostrowo

Konfitura z truskawek kaszubskich

pomorskie

 

Wyróżnienia:

 

ALLE BABKI

Pazibroda

świętokrzyskie

Koło Gospodyń Wiejskich w Moszczance

Zupa krem z pokrzywy z pieckami raszkowskimi

wielkopolskie

KGW Cisowianki w Cisach

Kura na czarno z fuśką i pieczony buraczek z kozim serek

pomorskie

Koło Gospodyń Wiejskich Mierzeniec

Wyluzowana kaczka w buraczkach

mazowieckie

Koło Gospodyń Wiejskich w Cieślinie Cieślinianki

Gołąbki w sosie żurkowym

kujawsko-pomorskie

Koło Gospodyń Wiejskich w Ołowniku

Buderski lin w śmietanie

warmińsko-mazurskie

Koło Gospodyń Wiejskich w Hajdukach Nyskich

Dzikie Hajduckie Wariacje

opolskie

Koło Gospodyń Wiejskich w Niesłabinie

Królas duszony w bulionie warzywnym

wielkopolskie

Koło Gospodyń Wiejskich w Nasiłowie

Zawijoki janowickie

lubelskie

„Gosposie Mszana Górna”

Baranina po zagórzańsku

małopolskie

O Carrefour

Carrefour Polska to omnikanałowa sieć handlowa, pod szyldem której działa w Polsce ponad 900 sklepów w 6 formatach: hipermarketów, supermarketów, sklepów hurtowo-dyskontowych, osiedlowych i specjalistycznych oraz sklepu internetowego. Carrefour jest w Polsce również właścicielem sieci 20 centrów handlowych o łącznej powierzchni ponad 230 000 GLA oraz sieci 40 stacji paliw.

Carrefour, jako jeden ze światowych liderów handlu spożywczego, jest silną multiformatową siecią, która posiada ponad 14 000 sklepów w ponad 40 krajach. W 2022 r. Carrefour wygenerował sprzedaż w wysokości 90,8 miliarda euro. Grupa liczy ponad 350 000 pracowników, którzy pracują wspólnie, aby Carrefour został światowym liderem transformacji żywieniowej, oferując wszystkim klientom produkty spożywcze wysokiej jakości, ogólnie dostępne i w atrakcyjnej cenie. Więcej informacji na www.carrefour.com oraz na Twitterze (@GroupeCarrefour) i na LinkedInie (Carrefour).

Polityka biznesu odpowiedzialnego społecznie Grupy Carrefour opiera się na trzech filarach: zwalczanie wszelkich form marnotrawstwa, ochrona bioróżnorodności oraz wsparcie dla partnerów firmy.

(Visited 82 times, 1 visits today)

Leave a Reply