Rodzina kompaktowych modeli Mercedes-Benz / Różnorodność rodzi sukces
Rodzina kompaktowych modeli Mercedes-Benz Różnorodność rodzi sukces Kluczowe fakty
Sukces sprzedażowy: od 2011 r. Mercedes-Benz sprzedał na całym świecie ponad 2 mln kompaktowych aut.
Coraz młodsi nabywcy: statystyczny europejski kierowca aktualnej Klasy A jest o 13 lat młodszy niż w przypadku poprzedniej generacji. Jako najbardziej progresywny model w segmencie aut kompaktowych Klasa A znacznie odmłodziła wizerunek marki.
Sieć produkcyjna: wspólna architektura modeli kompaktowych zapewnia fabrykom wysoką efektywność produkcji samochodów.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: w 2011 r. Klasa B – jako pierwszy model w segmencie aut kompaktowych – otrzymała radarowy system antykolizyjny COLLISION PREVENTION ASSIST (obecnie znany jako Active Brake Assist). GLA po liftingu jako jedyny w swojej klasie oferuje kamerę 360°.
Aerodynamika: w 2013 r. czterodrzwiowy model CLA Coupé ustanowił nowy rekord współczynnika oporu powietrza Cd – z wynikiem 0,23 był nie tylko najbardziej opływowy wśród Mercedesów, ale i wśród wszystkich aut seryjnych.
Technika jednostek napędowych: 2-litrowy turbodoładowany silnik AMG o mocy 280 kW (381 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 475 Nm to najmocniejszy 4-cylindrowy motor na świecie.
Elastyczność: system EASY-VARIO-PLUS w Klasie B pozwala przesuwać tylne siedzenia w zakresie 140 mm. Bezdotykowy dostęp HANDS-FREE ACCESS w GLA umożliwia otwieranie i zamykanie pokrywy bagażnika ruchem stopy.
Perspektywa nr 1: Mercedes-Benz poszerzy gamę swoich kompaktowych aut z obecnych pięciu do ośmiu modeli.
Perspektywa nr 2: w 2018 r. sieć produkcyjna kompaktowych Mercedesów zostanie poszerzona o fabrykę COMPAS w Aguascalientes w Meksyku (spółka joint venture).
Mercedes-Benz przyciąga młodszych klientów
Historia sukcesu
Stuttgart/Budapeszt. Już szósty rok z rzędu Mercedes-Benz pobił rekord sprzedaży – po raz pierwszy w historii producent dostarczył ponad 2 mln aut w ciągu 12 miesięcy. Wielką rolę w osiągnięciu tego sukcesu odegrały popularne modele kompaktowe (średnie zużycie paliwa: 3,5-7,4 l/100 km lub 16,6-17,9 kWh/100 km, średnie emisje CO2: 0-172 g/km). Ich rodzina obejmuje Klasę A, Klasę B, modele CLA i CLA Shooting Brake oraz niedawno odnowionego crossovera/SUV-a – GLA.
Rozbudowa i odmłodzenie gamy produktowej – oto kluczowe czynniki stojące za zrównoważonym, rynkowym sukcesem Mercedes-Benz. Kompaktowe modele są tu najlepszym przykładem. Dr Dieter Zetsche, Prezes Daimler AG i szef Mercedes-Benz Cars: „Od chwili premiery nowej generacji Klasy A w 2012 r. na całym świecie sprzedaliśmy ponad 2 mln kompaktowych aut. A średnia wieku nabywców Klasy A w Europie Zachodniej od 2011 r. spadła o ponad 13 lat. Wierzę, że sukces naszych kompaktowych modeli ma cztery powody: różnorodność, przyjemność z jazdy, innowacje i wyrafinowany design”.
Żaden inny producent samochodów premium nie może pochwalić się tak bogatą gamą kompaktowych aut jak Mercedes-Benz: pięć wariantów nadwoziowych, napęd na oś przednią lub na cztery koła 4MATIC, przekładnia manualna lub dwusprzęgłowa, szeroka paleta jednostek benzynowych i wysokoprężnych plus napęd elektryczny i zasilanie gazem ziemnym w Klasie B oraz modele Mercedes-AMG, oferujące niespotykany poziom dynamiki. Kompaktowe modele trafiły już do klientów na 170 rynkach świata. Za ich wytwarzanie odpowiada elastyczna i wydajna sieć produkcyjna z fabrykami w Europie (Niemcy, Węgry i Finlandia) oraz w Chinach, a w przyszłości – także w Meksyku.
Pierwsze egzemplarze obecnej Klasy B zjechały z taśmy produkcyjnej w 2011 r. Po niej zadebiutowały: Klasa A, CLA, GLA oraz CLA Shooting Brake. W 2014 r. do oferty dołączyła Klasa B Electric Drive (średnie zużycie energii: 16,6-17,9 kWh/100 km, średnie emisje CO2: 0-158 g/km), pierwszy całkowicie elektryczny model Mercedesa.
Od chwili premiery obecnych generacji kompaktów z gwiazdą wizerunek marki Mercedes-Benz uległ wyraźnemu odmłodzeniu. Statystyczny kierowca obecnej Klasy A w Europie jest o 13 lat młodszy niż w przypadku poprzedniczki. Średnio połowa kierowców aktualnych generacji kompaktowych Mercedesów jeździła wcześniej samochodem konkurencyjnej marki, a w przypadku Klasy A w Europie Zachodniej współczynnik nowych klientów sięga 70%.
Mercedes-Benz ma dalekosiężne plany rozwoju rodziny kompaktowych modeli. „Jesteśmy pewni, że historia ich sukcesu będzie miała swój ciąg dalszy. Dlatego zamierzamy poszerzyć naszą rodzinę kompaktowych aut – z obecnych pięciu do ośmiu atrakcyjnych modeli” – powiedziała Britta Seeger, Członek Zarządu Daimler AG, od 1 stycznia 2017 r. odpowiedzialna za sprzedaż osobowych Mercedesów.
Sieć produkcyjna
Rastatt kontroluje globalną produkcję kompaktowych Mercedesów
Rastatt (Badenia-Wirtembergia, Niemcy) jest wiodącą fabryką kompaktowych modeli w globalnej sieci produkcyjnej Mercedes-Benz Cars. Rastatt kontroluje produkcję w węgierskich zakładach w Kecskemét, w fabryce Beijing Benz Automotive Co. (BBAC) w Chinach, a także realizowaną przez fińskiego partnera – firmę Valmet Automotive w Uusikaupunki. Od 2011 r. wyprodukowano już ponad 2 mln aktualnych generacji kompaktowych Mercedesów.
Elastyczność i wydajność – to dwa kluczowe cele globalnej sieci produkcyjnej Mercedes-Benz Cars, która ma 29 lokalizacji i zatrudnia ponad 78 tys. pracowników na całym świecie. Struktura sieci jest utworzona wokół architektur poszczególnych grup modeli – przednionapędowych (auta kompaktowe), tylnonapędowych oraz SUV-ów i samochodów sportowych. W centrum sieci produkcyjnej dla każdej architektury znajduje się zakład wiodący, pełniący funkcję centrum kompetencji w zakresie uruchamiania produkcji nowych modeli, wyboru strategii oprzyrządowania oraz kontroli jakości. Istnieje również sieć produkcyjna układów napędowych (silniki, przekładnie, osie, podzespoły). Do globalnej sieci produkcyjnej aut kompaktowych należą fabryki:
- w Rastatt w Niemczech: Klasy A i B
- w Kecskemét na Węgrzech: Klasa B, CLA i CLA Shooting Brake
- w Uusikaupunki w Finlandii: Klasa A
- w Pekinie w Chinach: GLA
Fabryka w Rastatt pełni funkcję wiodącego zakładu w sieci produkcji aut kompaktowych – nadzoruje planowanie produkcji i kontrolę projektów (dobór oprzyrządowania, jakość produktu), a także globalną jakość oraz zarządzanie dostawcami. Jednocześnie pomaga innym fabrykom w efektywnym uruchomieniu produkcji nowych modeli, np. poprzez szkolenie personelu.
Rastatt: główna fabryka kompaktowych Mercedesów
W 2017 r. zakłady Mercedes-Benz w Rastatt obchodzą swoje 25. urodziny. Jako pierwsze wyjechały stąd egzemplarze Klasy E, a od 1997 r. fabryka zajmuje się produkcją kompaktowych Mercedesów. Obecnie zatrudnia ponad 6,5 tys. osób, co czyni ją największym pracodawcą w regionie. Tylko w 2016 r. zakłady opuściło ponad 300 tys. samochodów.
Zakłady w Rastatt były świadkiem narodzin nowej generacji kompaktowych aut z gwiazdą – w 2011 r. rozpoczęła się tu produkcja drugiej generacji Klasy B. W lipcu 2012 r. dołączyła do niej nowa Klasa A, a w kwietniu 2013 r. jej topowy wariant Mercedes-AMG A 45 4MATIC (średnie zużycie paliwa: 6,9-7,3 l/100 km, średnie emisje CO2: 162-171 g/km). W grudniu 2013 r. paletę modeli wytwarzanych w Rastatt skompletował SUV GLA.
W kwietniu 2014 r. w fabryce wystartowała produkcja Klasy B Electric Drive (średnie zużycie energii: 16,6-17,9 kWh/100 km, średnie emisje CO2: 0-158 g/km). Elektryczne egzemplarze modelu powstają w ramach normalnej produkcji seryjnej, na tej samej linii, co egzemplarze z silnikami spalinowymi. Pozwala to wykorzystać możliwości elektromobilności przy jednoczesnym ograniczeniu poziomu wymaganych inwestycji. Jako centrum kompetencji w zakresie aut elektrycznych zakłady w Rastatt mają dziś na koncie ponad 3 lata doświadczenia w budowie pojazdów z takim napędem. Uruchomienie produkcji nowego GLA w lutym 2017 r. oznacza, że powstaje tu najnowocześniejsza gama modeli.
Kecskemét: pierwsza europejska fabryka Mercedesa poza granicami Niemiec
W marcu 2012 r. otwarto zakłady Mercedes-Benz w Kecskemét na Węgrzech – pierwszą fabrykę osobowych Mercedesów poza granicami Niemiec. To jedyne miejsce, gdzie powstają modele CLA i CLA Shooting Brake. Poza tym produkowana jest tu Klasa B. W lutym 2016 r. z fabryki w Kecskemét wyjechał 500-tysięczny wyprodukowany w niej samochód.
Pekin: GLA z Chin i dla Chin
Fabryka Beijing Benz Automotive Co., Ltd (BBAC), utworzona w ramach spółki joint venture koncernu Daimler oraz jego chińskiego partnera, firmy BAIC, od 2005 r. wytwarza samochody Mercedes-Benz, a od 2013 r. również zasilające je silniki. Wiosną 2015 r. rozpoczęła produkcję modelu GLA. Poza tym powstają tu trzy inne modele: Klasa C, Klasa E oraz GLC. W 2016 r. około 2/3 sprzedanych w Chinach Mercedesów pochodziło z lokalnej produkcji, a zakład BBAC przekroczył barierę miliona wyprodukowanych samochodów spod znaku trójramiennej gwiazdy. Co ciekawe, w ujęciu powierzchniowym BBAC to największa fabryka osobowych modeli Mercedes-Benz na świecie.
Aguascalientes: nowe zakłady w Meksyku
COMPAS (Cooperation Manufacturing Plant Aguascalientes) – zakłady produkcyjne joint venture w miejscowości Aguascalientes w Meksyku – uzupełnią w przyszłości sieć produkcyjną kompaktowych modeli Mercedes-Benz. COMPAS to projekt realizowany wspólnie z aliansem Renault-Nissan. W 2017 r. ruszy tu produkcja samochodów Infiniti, a w 2018 r. z taśmy zjadą pierwsze Mercedesy.