Targi BUDMA 2017 – Jesteś na Budmie? Jesteś w elicie [ZDJĘCIA , FILM]
Działania proeksportowe, marketing i nakłady na kreowanie polskiej marki przynoszą oczekiwanie efekty. Dowodem są wyniki uczestników targów BUDMA – wynika z danych firmy InfoCredit.
Choć dane GUS wskazują, że koniunktura w polskim budownictwie pozostawia jeszcze wiele do życzenia, producenci materiałów budowlanych i dostawcy technologii mają się coraz lepiej. Potwierdzają to statystyki firmy InfoCredit, która analizowała wyniki wystawców targów BUDMA 2017 na tle całej branży. InfoCredit jest partnerem serwisu Strefa Wystawcy, który powstał we współpracy z MTP.
Z danych firmy InfoCredit wynika, że po okresie spowolnienia w latach 2012-13 nastąpił wzrost przychodów producentów materiałów budowlanych i firm z nimi kooperujących. W ostatnich dwóch badanych latach ich przychody wzrosły odpowiednio o 6,4 i 4,8 proc. Poprawia się także rentowność branży – stopniowo rośnie liczba firm wykazujących po opodatkowaniu zysk netto.
Producenci materiałów budowlanych coraz częściej nastawiają się na eksport, by za granicą zrekompensować sobie słabszą koniunkturę w polskim budownictwie. Doskonale to widać na przykładzie producentów stolarki okiennej. Wartość eksportu polskich firm przekroczyła już 1,5 mld euro rocznie, notując regularny wzrost o ponad 10 proc.
Z danych firmy InfoCredit wynika, że działania proeksportowe, marketing i nakłady na kreowanie polskiej marki przynoszą oczekiwanie efekty. Widać to na przykładzie wystawców targów BUDMA. Ich przychody rosną szybciej na tle porównywalnych firm z branży. W 2015 r. firmy wystawiające się na targach BUDMA i WinDoorTech odnotowały wzrost sprzedaży aż o 13,24 proc. (danych za 2016 r. jeszcze nie ma). W latach 2010-2015 przychody wystawców wzrosły o ponad 44 proc. wobec wzrostu o 25 proc. w branży. Wskaźniki rentowności firm promujących się w Poznaniu też są zdecydowanie wyższe niż przeciętne dla branży.
Aż 93 proc. wystawców targów BUDMA notuje dodatnią rentowność netto. W przypadku porównywalnych firm z branży jest to 87 proc. Obie grupy z roku na rok poprawiają swoja dochodowość. W 2013 r. 87,5 proc. wystawców mogło wykazać dodatnią rentowność, wobec 80,5 proc. firm z branży. Podobne tendencje (na korzyść firm promujących się w Poznaniu) widoczne są w przypadku rentowności aktywów (ROA), rentowności kapitału własnego (ROE), czy rentowności sprzedaży.
Fot. Maciej Kasprzak / Wielkopolskamagazyn.pl