Solaris w czołówce europejskiego rynku e-mobility. Firma podsumowuje rok 2018

Solaris w 2018 roku szesnasty raz z rzędu został liderem polskiego rynku autobusów miejskich. W minionym roku firma utrzymała też pozycję czołowego europejskiego producenta autobusów elektrycznych i osiągnęła rekordowo wysokie przychody.


Aż 36% sprzedanych w ubiegłym roku pojazdów stanowiły te z napędami alternatywnymi.

W roku 2018 firma Solaris do swoich klientów w Polsce i za granicą, dostarczyła łącznie 1226 autobusów i trolejbusów. Spośród nich 402 trafiły do polskich odbiorców. Tym samym spółka po raz 16. z rzędu została liderem krajowego rynku niskopodłogowych autobusów miejskich z udziałem 33%.

 

Wykres: Polski rynek niskopodłogowych autobusów miejskich DMC>8 ton w roku 2018, ujęcie procentowe.

Rok 2018 był w ogóle rekordowy dla branży autobusowej w Polsce. Do polskich przewoźników autobusowych dostarczono łącznie 1195 autobusów, co w porównaniu z rokiem 2017 (795 sztuk) daje wzrost rynku aż o 50%!

 

Wykres: Sprzedaż autobusów o DMC powyżej 8 ton, w Polsce w roku 2018, dane w sztukach. Źródło: Solaris/ JMK Analizy Rynku Autobusów

 

Do klientów spoza Polski Solaris w roku 2018 dostarczył łącznie 824 pojazdy, z czego najwięcej na Litwę (162 sztuki), do Niemiec (153 sztuki), Czech (141 sztuk) oraz Włoch (113 sztuk). Największymi kontraktami zrealizowanymi w minionym roku przez Spółkę były dostawy do:  Wilna (149 autobusów Solarisów Urbino 12 i Urbino 18), Rzymu (90 autobusów Solarisów InterUrbino 12), Brukseli (63 autobusy Solaris Urbino 12 hybrid) oraz Düsseldorfu (54 autobusy Solarisy Urbino 18). 

Należy podkreślić to, że coraz większą rolę w strukturze sprzedażowej i produktowej Solarisa odgrywają autobusy z alternatywnymi napędami, w tym w szczególności hybrydowymi oraz elektrycznymi. W roku 2018 aż 36% wszystkich zrealizowanych kontraktów stanowiły dostawy pojazdów „low” albo „zero-emission”. W podsumowywanym okresie 107 autobusów z napędem bateryjnym zostało dostarczonych do klientów z Belgii, Czech, Hiszpanii, Niemiec, Norwegii, Polski, Rumunii, Słowacji, Szwecji i Włoch. Tym samym Solaris z udziałem 17% znalazł się w czołówce europejskich firm aktywnych w obszarze e-mobility. Przypomnijmy, że autobus elektryczny Solaris Urbino 12 electric został w roku 2017 wybrany „Najlepszym Autobusem Miejskim Roku”.

Wykres: Sprzedaż autobusów elektrycznych w Europie w roku 2018 w podziale na producentów, dane w %. Źródło: CME Solutions / Solaris

Wzrost znaczenia autobusów elektrycznych w strukturze sprzedażowej Solarisa jest zgodny z długofalową strategią rozwoju spółki oraz całej Grupy CAF, do której należy 100% akcji Solarisa. Firma CAF (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles) to hiszpański producent z ponad stuletnią historią, notowany na hiszpańskiej giełdzie. Przedsiębiorstwo zajmuje się projektowaniem, produkcją, utrzymaniem i dostawą taboru kolejowego oraz pojazdów szynowych. W obszarze jego aktywności leżą także najnowsze rozwiązania dla transportu miejskiego, w tym e-mobilność.

Szacuje się, że w perspektywie najbliższych 10 lat segment autobusów nisko- i zeroemisyjnych wzrośnie do poziomu 80% całego rynku autobusowego, głównie kosztem spadku udziałów napędów tradycyjnych. Solaris jest dobrze przygotowany do tej zmiany i już w perspektywie kilku najbliższych lat co najmniej połowa produkcji Spółki będzie nakierowana na produkcję autobusów z alternatywnymi napędami.

Wykres: Prognoza udziału napędów alternatywnych w latach 2020-2030 w rynku autobusów miejskich w Europie. Źródło ZeEUS/UITP(VEI)

 

Spółka od kilku lat notuje stabilny wzrost przychodów. Nie inaczej było w roku 2018. Łączna wartość obrotów w minionym roku wyniosła blisko 1,9 mld złotych.

 

Wykres: Wartość przychodów Solaris Bus & Coach S.A. w latach 2013-2018, dane w mln PLN.

 

W roku 2018 miały swoją premierę nowe produkty marki Solaris. Podczas targów Transexpo w Kielcach, jesienią ubiegłego roku zadebiutował nowy model w ofercie: Solaris Urbino 12 LE lite hybrid. Ta „niskokaloryczna” nazwa pojazdu odnosi się do jego największej zalety, jaką jest niskie zużycie paliwa, a tym samym mniejsze koszty eksploatacji w porównaniu z analogicznymi konstrukcjami dostępnymi na rynku. Głównym celem przyświecającym inżynierom Biura Rozwoju Autobusów Spółki, którzy pracowali nad stworzeniem Urbino 12 LE lite hybrid, było opracowanie konstrukcji autobusu, który w teście SORT 2 uzyska zużycie paliwa na poziomie poniżej 30 litrów na 100 km.

Od stycznia tego roku standardem dla wszystkich nowo produkowanych autobusów jest nowy design. Solarisy Urbino po liftingu, które miały swoją premierę także na targach Transexpo, oznaczają wymierne korzyści dla ich użytkowników:

  • Nowy system oświetlenia przedniego bazujący w 100% na technologii LED. Dotychczasowe 5 reflektorów (drogowe, mijania przeciwmgielne, kierunkowskazy i pozycyjne) zastąpiono 3 reflektorami.
  • Nowy design frontu autobusu oznacza lepszą widoczność dla kierowcy.
  • Nowy kształt ściany przedniej to bardziej optymalna aerodynamika autobusu.
  • Zmieniony kształt osłon dachowych oznacza ich efektywniejszy montaż i łatwiejsze utrzymanie oraz lepsze odprowadzanie wody z dachu autobusu.
  • Poprawiona została widoczność przedniej tablicy kierunkowej dla pasażerów.

W roku 2019 Solaris planuje dwie kolejne premiery produktowe. Pierwszą z nich będzie Solaris Urbino 12 hydrogen. Premierę autobusu z napędem elektrycznym o długości 12 metrów z wodorowym ogniwem paliwowym zaplanowano na czerwiec 2019 roku, kiedy odbędzie się Szczyt Transportu Publicznego w Sztokholmie. Będzie to pierwszy autobus marki Solaris o długości 12 m zasilany wodorem. Pojazd ten wykorzystuje najnowsze osiągnięcia dostępne są na rynku w zakresie komponentów związanych z magazynowaniem wodoru i produkowaniem energii – m.in. kompozytowe butle do magazynowania wodoru typu IV oraz nowej generacji wodorowe ogniwo paliwowe.

Drugim pojazdem, którego premierowy pokaz będzie miał miejsce na październikowych targach Busworld w Brukseli, będzie Solaris Trollino 24. Prototypowy trolejbus to pierwszy w historii Solarisa dwuprzegubowy pojazd z dwoma osiami napędowymi o ponadnormatywnej długości 24 metrów. Docelowo konstrukcja będzie platformą dla trolejbusów, autobusów bateryjnych i hybrydowych.

„W rok 2019 wkraczamy z niezwykle ambitnymi celami, ale także dużą liczbą już potwierdzonych zamówień na ten rok. Co bardzo ważne, znaczną część z nich stanowią pojazdy z alternatywnymi napędami, w projektowaniu i produkcji których Solaris jest europejskim ekspertem. Ogromną wagę przywiązujemy też do obsługi posprzedażowej naszych klientów i skupiamy się na dalszym rozwoju tego obszaru. Z każdym rokiem oczekiwania rynku względem innowacyjnych rozwiązań przynoszą nam nowe wyzwania. Solaris jest jednak organizacją doskonale do tego przygotowaną i potrafi zarówno reagować na potrzeby swoich klientów, jak też kreować nowe trendy na rynku, szczególnie w obszarze e-mobility” – podsumował plany na rok 2019 Javier Calleja, Prezes Zarządu firmy Solaris.

(Visited 32 times, 1 visits today)

Dodaj komentarz