Nauka przez zabawę, czyli jak Marwit buduje z dziećmi ogródki

Każdy rodzic zapewne wie, że najskuteczniejszym sposobem przekazania dzieciom wiedzy, jest wykorzystanie w tym celu zabawy. Zaangażowanie, interakcja, wykonywanie interesujących zadań – to wszystko sprawia, że najmłodsi chętniej wykonują powierzone czynności i więcej z nich wynoszą. Właśnie dlatego firma Marwit, z okazji swojego 25-lecia, postawił na niestandardową akcję, która nie mogłaby się odbyć bez pomocy uczniów 25 szkół podstawowych.


„Fundacja Marwit Smak Zdrowia” to inicjatywa, która od lat popularyzuje zbilansowane odżywianie i aktywny tryb życia, promując zdrowe nawyki żywieniowe wśród dzieci i młodzieży. Misja ta wywodzi się zresztą bezpośrednio z celu działalności Marwit, który od ponad 25 lat dostarcza na polski rynek zdrowe, niepasteryzowane i nieprzetworzone produkty, w tym m.in. soki, smoothie oraz zupy. Nic więc dziwnego, że z okazji swojego
25-lecia firma wraz z fundacją postawiła na niestandardową akcję, czyli „Szkolne Ogródki Marwit”. – Z najmłodszymi pracujemy od lat, dzięki czemu wiemy, że prowadząc ciekawe zajęcia, w postaci wykładów czy warsztatów, możemy realnie wpłynąć na ich postawy – komentuje Anna Kruzińska – Pawłowska, Kierownik
ds. Marketingu w firmie Marwit. – Dodatkowo z okazji naszego jubileuszu postawiliśmy na nietuzinkowe rozwiązanie, angażujące najważniejszych adresatów naszych działań: dzieci
– podsumowuje.

Szkolne Ogródki w praktyce

Na czym jednak polega akcja Marwit? Udział bierze w niej łącznie 25 szkół podstawowych z Bydgoszczy, Górska, Katowic, Łodzi, Torunia, Szczecina, Warszawy oraz Wrocławia. Przy każdej z nich, na niezagospodarowanych terenach należących do szkół, powstały ogródki warzywno – ziołowe, każdy innej wielkości, dostosowanej do potrzeb i możliwości danej placówki. Co jednak najistotniejsze, w ich budowę zaangażowani zostali uczniowie, ich rodzice oraz pedagodzy. W ten sposób, poprzez interesującą i angażującą zabawę, najmłodsi mogli poznać tajniki uprawy roślin oraz ziół, ich zastosowanie, walory, a przede wszystkim dowiedzieć się, co zyskają, wprowadzając do swojego jadłospisu warzywa i owoce. Na efekty nie trzeba było długo czekać. – Budowa pierwszych ogródków rozpoczęła się wraz z początkiem maja i obecnie powstały już wszystkie zaplanowane. Ku naszemu zaskoczeniu i radości, od samego początku dzieciaki przejawiały żywe zainteresowanie tym, co robimy oraz jaki jest tego cel – podkreśla Edyta Kochman, koordynator projektu. – Chętnie angażowały się w prace ogrodnicze, wiele z nich stwierdziło także, że postara się zamienić część słodkości na owoce, za co bardzo mocno trzymam kciuki
– podsumowuje Kochman. A co stanie się z wyhodowanymi warzywami i ziołami?
Te przekazane zostaną przede wszystkim szkolnym stołówkom, ale wykorzystamy je również podczas dodatkowych zajęć, jakie zaplanowane są na początek roku szkolnego – odpowiada Anna Kruzińska – Pawłowska.

Cel jest jeden – zdrowie

Kluczowym celem inicjatywy Szkolne Ogródki jest uzmysłowienie dzieciom, że to, co jemy i jak żyjemy, ma bardzo duży wpływ na nasze samopoczucie
i zdrowie, ale też kondycję psychiczną, a co się z tym wiąże koncentrację i wyniki w nauce. – Nie chcemy jednak prowadzić wykładów. Zależy nam, by uczniowie razem z nami rzeczywiście zainteresowali się tym zagadnieniem i z własnej woli zadbali o swoje zdrowie – podkreśla Kruzińska. W cel ten wierzy nie tylko Marwit, ale też liczni partnerzy, którzy na potrzeby akcji przekazali nie tylko ziemię niezbędną do zasadzenia roślin, ale też potrzebne narzędzia czy nasiona. Mowa w tym miejscu o tak rozpoznawalnych markach, jak Bayer, Vilmorin Garden, Cellfast, NAC, Compo, Prosperplast, Smurfit Kappa, drukarnia Klanad czy BMW Dynamic Motors.

Zasadność akcji potwierdzają też najnowsze, alarmujące dane na temat otyłości dzieci i młodzieży
w Polsce przedstawione m.in. w raporcie Narodowego Funduszu Zdrowia „Cukier, otyłość
– konsekwencje” z 2019 roku. Zgodnie z jego wynikami już w 2016 r. w Polsce nadwagę miało 31% chłopców i 20% dziewcząt, a w przypadku otyłości odsetek ten wyniósł odpowiednio 13% oraz 5%. Co jednak istotne, z roku na rok wartość ta rośnie.

To jeszcze nie koniec!

Choć budowa ogródków szkolnych dobiegła końca, sama akcja trwa. Na jesień, wraz z rozpoczęciem roku szkolnego, Fundacja Marwit powraca do 25 partnerskich szkół podstawowych, by korzystając
z wyhodowanych przez uczniów warzyw, przeprowadzić m.in. lekcje zdrowia oraz warsztaty kulinarne. Udział wezmą w nich oczywiście młodzi ogrodnicy. 

Informacje o firmie:

Marwit Sp. z o.o.  to producent jednodniowych soków, sałatek, smoothie oraz zup, który na rynku funkcjonuje od 1993 roku. Produkty firmy cechują jakość oraz świeży smak, a także zastosowanie w produkcji tylko zdrowych, naturalnych składników.  Co więcej, w grudniu 2015 roku firma powołała Fundację Marwit Smak Zdrowia, która działa w zakresie promocji zdrowia i zdrowego stylu życia wśród dzieci i młodzieży. Więcej informacji o działalności oraz produktach Marwit znajduje się na stronie www.marwit.pl.

(Visited 82 times, 1 visits today)

Dodaj komentarz