MTP – Polskie okna spoglądają na Amerykę i Azję
W dniach 7 - 10 lutego w Poznaniu odbywa się najważniejsze spotkanie branży budowlanej w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej – Międzynarodowe Targi Budownictwa i Architektury BUDMA oraz Targi Maszyn i Komponentów do Produkcji Okien, Drzwi, Bram i Fasad WINDOOR-TECH. Wydarzenie rokrocznie gromadzi niemal 45 000 profesjonalnych zwiedzających. W programie zaplanowano m.in. warsztaty, wykłady dla architektów, strefy dające możliwość poznania i własnoręcznego sprawdzenia zalet prezentowanego sprzętu, narzędzi i materiałów oraz konkursy dla budowlanych ekspertów. Gwiazdą, która odwiedzi tegoroczną BUDMĘ, będzie hiszpański architekt Fernando Menis, autor nagradzanego projektu CKK Jordanki w Toruniu.
Z tej okazji powstał raport na temat sytuacji polskiego rynku okien, przygotowany przez firmę InfoCredit dla Międzynarodowych Targów Poznańskich i portalu „Dźwignia Biznesu Strefa Wystawcy”.
Polskie okna i drzwi to eksportowy hit. Najchętniej kupują je Niemcy, Brytyjczycy, Czesi i Słowacy. Sporo możemy zdziałać jeszcze w Skandynawii, we Francji, Szwajcarii czy Austrii. Ale prawdziwą szansą dla polskich firm jest rynek globalny. Wartość sprzedaży zagranicznej polskich firm z branży okiennej to już ponad 1,5 mld USD rocznie. Pod tym względem jesteśmy potentatem, podobnie jak w produkcji mebli na eksport.
Raport przygotowany przez firmę InfoCredit dla Międzynarodowych Targów Poznańskich i portalu „Dźwignia Biznesu Strefa Wystawcy”
Polskie okna spoglądają na Amerykę i Azję
Polskie okna i drzwi to eksportowy hit. Najchętniej kupują je Niemcy, Brytyjczycy, Czesi i Słowacy. Sporo możemy zdziałać jeszcze w Skandynawii, we Francji, Szwajcarii czy Austrii. Ale prawdziwą szansą dla polskich firm jest rynek globalny.
Wartość sprzedaży zagranicznej polskich firm z branży okiennej to już ponad 1,5 mld USD rocznie. Pod tym względem jesteśmy potentatem, podobnie jak w produkcji mebli na eksport. O ile w przypadku mebli trudno jednak mówić o wyrobionej polskiej marce, o tyle w przypadku okiem jak najbardziej. Fakro jest potentatem światowego rynku okien dachowych. Drutex buduje markę we współpracy z gwiazdami piłki nożnej, Oknoplast wspierając najbardziej rozpoznawalne kluby piłkarskie. To przynosi efekty.
Z drugiej strony trudno będzie utrzymać dotychczasowa dynamikę wzrostu bazując wyłącznie na krajach Unii. Europa dla polskich potentatów może wkrótce okazać się za ciasna.
Z danych firmy InfoCredit, korzystającej m.in z United Nations Comtrade Database (DESA/UNSD), wynika, że naturalną konsekwencją rozwoju dla polskich producentów okien i drzwi powinna być ekspansja poza Europę. Najciekawsze kierunki to Ameryka i Japonia. Tym bardziej, że od 10 lat nie było tak korzystnego kursu dolara dla eksporterów – za amerykańską walutę trzeba zapłacić ponad 4 zł.
InfoCredit wraz z MTP jest parterem serwisu Strefa Wystawcy, który dostarcza firmom wystawiającym się w Poznaniu informacji o kontrahentach. Za pośrednictwem serwisu wystawcy mają także dostęp do analiz branżowych, które ułatwiają podejmowanie biznesowych decyzji.
Gdzie jesteśmy mocni…
Polska jest największym europejskim eksporterem stolarki otworowej w Europie w 2015 r. Wyprzedziliśmy pod tym względem Niemców. I to właśnie na rynek niemiecki sprzedajemy najwięcej.
Polskie firmy mają aż 27,8 proc. udziału w niemieckim imporcie okien i drzwi, wartym około 900 mln USD rocznie. Wartościowo sprzedaż do naszych zachodnich sąsiadów to aż 245,8 mln USD – wynika z danych InfoCredit i United Nations Comtrade Database (DESA/UNSD). W Niemczech naszym największym konkurentem są firmy duńskie (udział 25,6 proc., wartościowo 226,09 mln USD) i austriackie (udział 12 proc., wartościowo 106 mln USD).
Drugi pod względem wartości rynek eksportowy to dla nas Wielka Brytania, która ogółem sprowadza okna i drzwi za ok. 850 mln USD rocznie. Polska ma prawie 20 proc. udziału w brytyjskim imporcie (wartościowo to 168,5 mln USD). Główni nasi konkurenci na Wyspach to Chiny i Indonezja, ale mamy nad nimi sporą przewagę. Chiński eksport stolarki do Wielkiej Brytanii jest wart 84,7 mln USD czyli o połowę mniej , a indonezyjski 73 mln USD.
Polska jest także numerem 1 jeśli chodzi o eksporterów okien i drzwi do Czech i na Słowację. To jednak dużo mniejsze rynki niż Niemcy czy Wielka Brytania i siłą rzeczy mocno przez nas zdominowane. Czesi kupują od nas stolarkę za 69,5 mln USD, co stanowi aż 42,5 proc. ich importu. Słowacy z kolei sprowadzają polskie okna i drzwi za 35,2 mln USD (36,3 proc. ich importu).
…gdzie trzeba powalczyć…
W Europie warto powalczyć jeszcze o rynek francuski, belgijski i Skandynawię. Francja to trzeci rynek Europy pod względem wartości, sprowadza stolarkę za ok. 630 mln USD rocznie. Nasz eksport do Francji jest wart 62,5 mln USD rocznie. Jesteśmy tam trzecim dostawcą – nasz udział to niecałe 10 proc. Mocno konkurujemy tam z firmami niemieckimi (udział 17,8 proc., sprzedaż 111,6 mln USD i włoskimi (udział 12,7 proc., sprzedaż 80 mln USD).
W Norwegii wśród dostawców jesteśmy na drugim miejscu, podobnie jak w Danii, a w Szwecji na trzecim. Tu o rynek trzeba walczyć z sąsiadami. Norwegowie importują stolarkę za 345 mln USD rocznie, najchętniej ze Szwecji (za 154,7 mln USD, 45 proc. udziału w rynku). Nasz eksport do Norwegii jest wart 53,3 mln USD (15,4 proc. rynku). Z kolei duński import jest wart 376 mln USD i w ponad połowie jest opanowany przez niemieckie firmy. Polska ma 11,5 proc. udziałów w duńskim imporcie (wartościowo 43,2 mln USD). Tu także musimy rywalizować ze Szwedami i dodatkowo z Estonią, które są tuż za nami. Estończycy i Duńczycy z kolei najlepiej radzą sobie na szwedzkim rynku wartym 238,1 mln USD. Mają tam po 20 proc. udziału w imporcie, Polska 14,3 proc. (wartościowo 34 mln USD).
Z kolei Belgia sprowadza rocznie stolarkę za 241 mln USD. Polska jest tam dopiero 4. dostawcą (12,5 proc. udziału w imporcie). Wyprzedzają nas Niemcy, Dania i Holandia.
…gdzie są nowe możliwości
Najbardziej atrakcyjne rynki pod względem rozwoju sprzedaży na świecie to Stany Zjednoczone, Kanada i Japonia. W Europie warto zwrócić uwagę na Szwajcarię i Austrię.
Roczny import stolarki okiennej do USA to aż 1,9 mld USD, do Japonii to 750 mln USD, a do Kanady ponad 430 mln USD. Sprzedaż polskich okien na te rynki jest na razie śladowa – 4,49 mln USD do USA, 0,2 mln USD do Japonii i 0.9 mln USD do Kanady. Jest więc się o co bić. Najwięcej w Ameryce sprzedają Chiny (za 760 mln USD). W Kanadzie króluje amerykańska i chińska produkcja, z kolei w Japonii azjatycka (Tajlandia, Chiny, Filipiny, Indonezja).
Szwajcarzy importują stolarkę za 600 mln USD, nasza sprzedaż tam jest warta tylko 25 mln USD (6. miejsce). Z kolei wśród dostawców do Austrii, która importuje za prawie 360 mln USD, jesteśmy dopiero na 7. miejscu (udział 3,33 proc.).