Uwaga! Waloryzacja stawek opłat za przejazd autostradą A2 na odcinku Nowy Tomyśl – Konin

Od 11 września 2024 roku zmienią się stawki opłat za przejazd płatnymi odcinkami Autostrady Wielkopolskiej S.A. na trasie Nowy Tomyśl – Konin. Zmiana podyktowana jest przede wszystkim znaczącą skalą inwestycji i prac remontowych realizowanych przez Spółkę, nie tylko w bieżącym roku, ale również niezbędnych do przeprowadzenia w kolejnych latach, ponadto wysokimi kosztami obsługi długu, jak również ciągle rosnącymi kosztami utrzymania autostrady.


Dynamicznie rosnąca skala wydatków wynika między innymi z obowiązków inwestycyjnych i odtworzeniowych nałożonych na Spółkę zapisami umowy koncesyjnej, utrzymującym się wzrostem inflacji, zwłaszcza w sektorze usług budowlano-montażowych oraz niezmiennie wysokich stóp procentowych.

Zmiana stawek opłat za przejazd 150 km koncesyjnym odcinkiem autostrady A2 między Nowym Tomyślem a Koninem zostanie wprowadzona dnia 11 września 2024 roku. Obowiązująca od tego dnia od godziny 6.00 rano stawka za przejazd każdym z trzech 50 km odcinków autostrady pomiędzy Nowym Tomyślem a Koninem będzie wynosić:

  • 17 PLN – Kat. 6 (motocykle)
  • 34 PLN – Kat. 1 (pojazdy osobowe o dwóch osiach)
  • 55 PLN – Kat. 2 (pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze oraz motocykle i pojazdy samochodowe o dwóch osiach z przyczepami)
  • 84 PLN – Kat. 3 (pojazdy samochodowe o trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze z przyczepami)
  • 127 PLN – Kat. 4 (pojazdy samochodowe o więcej niż̇ trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o trzech osiach z przyczepami)
  • 340 PLN – Kat. 5 (pojazdy ponadnormatywne)

Spółka utrzymuje 50% bonifikatę dla kategorii 6 pojazdów (motocykle) za przejazd autostradą A2 na odcinku Nowy Tomyśl – Konin.

Jako że opłaty za przejazd koncesyjnymi autostradami w Polsce są objęte podstawową stawką podatku od towarów i usług, podane stawki zawierają 23% podatku VAT, który jest odprowadzany do Skarbu Państwa.

Koszt przejazdu Autostradą Wielkopolską na trasie Świecko – Nowy Tomyśl pozostaje bez zmian. Kierowcy pojazdów kategorii 1 płacą w tym przypadku 18 PLN za przejechanie 106 km. Stawka dla motocykli na odcinku Świecko – Nowy Tomyśl, na którym obowiązują stawki opłat ustanowione przez Ministerstwo Infrastruktury, jest taka sama jak dla pojazdów osobowych.

Koncesyjny odcinek autostrady A2 między Nowym Tomyślem a Koninem został wybudowany i jest ciągle rozbudowywany w całości ze środków inwestorów oraz kredytów bankowych. Jest on w całości utrzymywany przez Autostradę Wielkopolską S.A. Oznacza to, że poza kierowcami faktycznie korzystającymi z usługi, inne podmioty nie ponoszą kosztów utrzymania tego odcinka autostrady A2. Według szybkiego szacunku GUS ceny towarów i usług konsumpcyjnych w sierpniu 2024 roku w porównaniu z analogicznym miesiącem ubiegłego roku wzrosły o 4,3%. Ekonomiści prognozują dalszy wzrost inflacji: prognozy Ministerstwa Finansów mówią o wzroście do 5 proc. w 2025 r., a według projekcji analityków NBP średnia inflacja konsumencka w Polsce (CPI) wzrośnie w 2025 roku do 5,2%. Według GUS w sierpniu br. ceny nośników energii wzrosły o 10,3% rok do roku (rdr) przy wzroście w lipcu o 10,1%. Dane za lipiec tego roku mówią o wzroście cen usług o 6,2% rok do roku (rdr) i energii elektrycznej o 18,5% rdr. Ostanie dane dotyczące wskaźnika cen budowy obiektów inżynierii lądowej z czerwca tego roku mówią o jego wzroście o 6,5 proc. rdr. To kluczowy z perspektywy Spółki wskaźnik.

Mimo istotnego wzrostu wydatków inwestycyjnych i remontowych oraz ogromnej skali obsługi zadłużenia, Spółka terminowo wywiązuje się z podjętych zobowiązań koncesyjnych i terminowo realizuje przyjęty harmonogram prac.

Autostrada Wielkopolska S.A. realizuje obecnie rozbudowę kolejnego odcinka autostradowej obwodnicy Poznania o trzeci pas ruchu na 10 km między węzłami Poznań Krzesiny – Poznań Wschód. W ramach inwestycji zostanie dobudowany trzeci pas ruchu dla obu kierunków wraz z infrastrukturą towarzyszącą, wyremontowane dwa węzły autostradowe, zmodernizowane i poszerzone dwa mosty. Dobudowa trzeciego pasa dla każdego kierunku między węzłami Poznań Krzesiny i Poznań Wschód obejmuje także wymianę nawierzchni na już istniejących pasach ruchu. Łącznie zostanie wykonana nowa nawierzchnia wysokiej jakości o łącznej powierzchni 280.000 metrów kwadratowych z użyciem wysokomodyfikowanego asfaltu HIMA, który zapewnia wymaganą trwałość drogi przy znacznym obciążeniu ruchem. Zakończenie inwestycji i oddanie do użytku kierowców w/w inwestycji planowane jest na koniec 2025 roku.

Warto pamiętać, że ok. trzech czwartych nieustannie rosnącego ruchu na odcinku obejmującym autostradową obwodnicę Poznania, tj. między węzłami Poznań Zachód a Poznań Wschód, generują pojazdy wjeżdżające na koncesyjny odcinek A2 z trasy S11, S5 oraz arterii miejskich, które korzystają z obwodnicy w sposób nieodpłatny. Te dynamicznie rosnące potoki ruchu bezpośrednio przyczyniają się do konieczności szybszego modernizowania przez Spółkę wskazanego powyżej odcinka autostrady.

W bieżącym roku Autostrada Wielkopolska S.A. przystąpiła również do budowy elektronicznego systemu poboru opłat, przy zastosowaniu odczytu tablic rejestracyjnych, tzw. videotollingu na wschód od Poznania. Jest to udogodnienie gwarantujące użytkownikom wysoką jakość usług oraz niezawodność, przy równoczesnym zachowaniu komfortu, bezpieczeństwa i płynności przejazdu. Wdrażane na koncesyjnym odcinku A2 rozwiązanie jest w pełni zgodne z europejskim standardem, nieintruzywne i interoperacyjne z rozwiązaniami stosowanymi przez innych koncesjonariuszy oraz stronę publiczną, w tym z systemem e-toll. Zakończenie prac planowane jest na grudzień 2024 roku, natomiast uruchomienie usługi, planowane jest na pierwszy kwartał 2025 roku. Jeżeli Minister Infrastruktury wyrazi zgodę na wprowadzenie tego samego rozwiązania także na odcinku między Świeckiem a Nowym Tomyślem zarządzanym przez Autostradę Wielkopolską II S.A., usługa videotollingu będzie dostępna dla użytkowników na całym odcinku autostrady A2 od Świecka do Konina.

Ponadto, dla poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego Spółka sukcesywnie modernizuje nawierzchnię i wiaty na Placach Poboru Opłat oraz wymienia ogrodzenie autostrady. Dodatkowo Spółka realizuje na bieżąco remonty obiektów inżynierskich (mosty i wiadukty) oraz inwestuje w rozwiązania sprzyjające ochronie środowiska, takie jak między innymi rozwój sieci ładowarek EV.

Wszystkie inwestycje realizowane przez Autostradę Wielkopolską S.A. służą zapewnieniu wysokiej jakości infrastruktury drogowej, bezpieczeństwa kierowców i komfortu podróżowania. Spółka od początku istnienia zapewnia podróżnym bezpieczny przejazd i usługę o najwyższym standardzie. Oznacza to w szczególności:

  • Bardzo dobre utrzymanie nawierzchni,
  • Wysoką jakość zimowego utrzymania drogi,
  • Całodobową, stałą pomoc służb w przypadku awarii lub zdarzenia,
  • Infolinię i inne kanały komunikacji dla kierowców,
  • Czyste i bezpieczne Miejsca Obsługi Podróżnych,
  • Dostępność sieci stacji benzynowych wraz z restauracjami,
  • Wysokie standardy ochrony środowiska i dbałości o infrastrukturę służącą bezkolizyjnym migracjom zwierząt.

Autostrada Wielkopolska S.A. oraz Autostrada Wielkopolska II S.A. to spółki koncesyjne odpowiedzialne za budowę i eksploatację autostrady A2 ze Świecka do Konina, o długości 255 km, która jest największą inwestycją w systemie Partnerstwa Publiczno-Prywatnego w tej części Europy. Przedsięwzięcia prowadzone przez obie koncesyjne spółki to projekty zrealizowane na czas i w ramach założonych budżetów, uzgodnionych ze stroną publiczną oraz bankami, bez dotacji unijnych i bez dofinansowania ze strony Skarbu Państwa.

(Visited 2 610 times, 1 visits today)

Leave a Reply