Nowa Gamma dla Poznania

Modertrans zaprezentował model tramwaju Moderus Gamma. 50 takich pojazdów pojawi się niebawem w Poznaniu i zastąpi stary tabor. To największa jednorazowa inwestycja zakupu tramwajów w historii MPK. Łącznie w ostatnich latach na nowe tramwaje i autobusy przeznaczono ponad pół miliarda złotych.


– Powodem do dumy jest to, że mamy tak ważne i dobre przedsiębiorstwo w Wielkopolsce i w Poznaniu. Te pięćdziesiąt nowych tramwajów pozwoli nam poprawę komfortu podróżowania. Tylko inwestując w transport zbiorowy możemy zapewnić mieszkańcom sprawne przemieszczanie się – mówił jacek Jaśkowiak, prezydent Miasta Poznania. – Patrząc przez pryzmat porównań z innymi miastami, po dostawie tych 50 tramwajów, będziemy mieli najnowocześniejszy tabor w Polsce. Około 80 procent tramwajów będzie wówczas niskopodłogowych. To nie koniec – w roku 2020 będziemy się przymierzali do następnych zakupów, by wymienić resztę starych tramwajów.

W lutym zeszłego roku podpisano umowę na dostawę 50 sztuk nowoczesnego tramwaju – 30 modeli jednokierunkowych i 20 dwukierunkowych. Jego pierwsza wersja, w niebieskich barwach, jeździła po poznańskich torach od maja 2017 roku. Ten zaprezentowany w siedzibie Modertrans, w Biskupicach Wielkopolskich, różni się jednak od tego, który poznaniacy zdążyli już poznać.




32 metry komfortu pasażerów

Tramwaje jest cały czas w 100 procentach niskopodłogowy, ale z innym układem wnętrza oraz zmienionym rozmieszczeniem siedzeń. Podwozie ma wózki obrotowe a nie sztywne, jak to było w „niebieskim” modelu – dzięki temu tramwaj łatwiej będzie skręcać i tory będą się mniej zużywały.


Gammy zamówione przez MPK Poznań będą miały 32 metry długości. Do tramwaju jednokierunkowego będzie prowadzić 5 par drzwi dwuskrzydłowych i 2 pary drzwi jednoskrzydłowych, zaś do pojazdu dwukierunkowego – 8 dwuskrzydłowych i 4 jednoskrzydłowe. Taka ilość wejść zapewni szybką i sprawną wymianę pasażerów na przystankach. Jest to pierwszy tramwaj w taborze poznańskiego przewoźnika zapewniający tak duży przepływ wsiadających i wysiadających.

Tramwaj jednokierunkowy może przewozić jednocześnie 240 pasażerów, w tym 56 na miejscach siedzących. Pojazd dwukierunkowy zaś będzie miał 50 miejsc siedzących oraz łączną pojemność 230 podróżnych.

Właściwą temperaturę w środku zapewni automatyczne 6-strefowe ogrzewanie i również automatyczna 3-strefowa klimatyzacja. Wszystkie 50 pojazdów wyposażone będą w ładowarki urządzeń mobilnych i rozkładaną platformę ułatwiającą wjazd oraz miejsce na wózek dziecięcy, dla osób niepełnosprawnych i na rower. Posiadać też będą dynamiczny system informacji pasażerskiej oraz monitory reklamowe.

Dzięki rozwojowi technologii komunikacji wiele sygnałów pomiędzy urządzeniami w tramwaju przesyłanych jest bezprzewodowo. Jednak część połączeń tradycyjnych okazuje się niezastąpionych, co sprawia, że w jednym tramwaju Moderus Gamma znajduje się około 18 km przewodów.

Nowy  tramwaj napędzany jest przez 8 silników elektrycznych odzyskujących energię podczas hamowania o łącznej mocy 544 koni mechanicznych. Wszystkie pojazdy zostaną przystosowane do instalacji superkondensatorów magazynujących energię.

Nie zapomniano również o komforcie pracy motorniczego. Jego kabina wyposażona jest w ergonomiczny, pneumatyczny, regulowany w wielu płaszczyznach fotel ze zintegrowanym nastawnikiem jazdy i wielofunkcyjny panel dotykowy. Zamontowano tam również niezależne urządzenia grzewcze i klimatyzację.

Poznań inwestuje w komunikację

Zakup 50 tramwajów Moderus Gamma to największa jednorazowa inwestycja w tabor w Poznaniu. Warta jest ponad 450 mln zł ponieważ w ramach tego zamówienia dostarczono wcześniej również Moderusy Beta. 50 mln zł z tej kwoty pochodzi z dofinansowania Unii Europejskiej.

W ostatnich latach flota MPK wzbogaciła się właśnie o 20 Moderusów Beta (w tym 10 dwukierunkowych). W 2016 roku na ulice Poznania wyjechało 20 autobusów Solaris Urbino IV generacji, a w sierpniu tego roku rozpoczęły się dostawy kolejnych 37 nowoczesnych autobusów podpoznańskiego producenta. W najbliższych latach miasto wzbogaci się o 21 elektrycznych autobusów.

Poznań dysponuje jedną z najnowocześniejszych flot tramwajowych i autobusowych. Po zakończeniu dostaw 50 Moderusów Gamma do dyspozycji będzie 231 tramwajów, z czego ponad 75 procent będzie niskopodłogowych lub niskowejściowych. Wycofanych zostanie 40 najstarszych składów (7 – 105Na , 3 – 105Na wahadłowe i 30 – GT-8D, czyli tzw. helmutów). W roku 2020 planowane są kolejne zakupy nowoczesnych tramwajów.

RB /poznan.pl/




Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.






Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.







Dodaj komentarz