Uwaga ! Bank Pocztowy odda klientom opłaty

BANK POCZTOWY ZMIENIA PRAKTYKĘ

  • Bank Pocztowy odda klientom opłaty, które pobierał za przesyłanie wyciągu w formie papierowej.
  • To efekty decyzji prezesa UOKiK.
  • Bank Pocztowy zobowiązał się do zmiany praktyki.



Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdza, jak banki zmieniają umowy z konsumentami. Postępowanie przeciwko Bankowi Pocztowemu zostało wszczęte w grudniu 2015 r. Wątpliwości wzbudziły dwie praktyki:

  1. Konsumenci otrzymali listy z informacją o zmienionej taryfie opłat i prowizji, jednak bank nie wskazał podstawy prawnej ani czynników, które miały wpływ na zaproponowane zmiany. W związku z tym, klient Banku Pocztowego nie mógł zweryfikować, czy zmiana warunków umowy była dopuszczalna. Bank zaniechał stosowania tej praktyki.

– Nasze wątpliwości budzi to, że konsument nie może skontrolować, czy zmiany zostały wprowadzone prawidłowo – uważa Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. – Jeżeli bank zmienia warunki umowy, to powinien poinformować konsumenta o podstawach faktycznych i prawnych, które go do tego uprawniają – dodaje Marek Niechciał.

  1. Bank wprowadził nowe stawki za sporządzanie i przesyłanie wyciągów w formie papierowej. Klienci, którzy otrzymywali je za darmo, musieli zacząć płacić. Ci, którzy płacili mniej, zaczęli płacić więcej. Bank dobrowolnie zobowiązał się do tego, że zrekompensuje straty klientom, które ponieśli w wyniku stosowania tej praktyki.

Jeżeli bank chciał wprowadzić opłaty klientom,


którzy do tej pory otrzymywali wyciągi za darmo, powinien wcześniej otrzymać pisemną zgodę na inną – darmową – drogę przesyłania tych informacji, np. e-mailem. Konsument powinien mieć wybór i podjąć świadomą decyzję o tym, w jakiej formie chce być informowany o stanie swojego rachunku, co dotyczy zarówno etapu zawierania umowy, jak i dalszego jej wykonywania
– dodaje Marek Niechciał.

Bank Pocztowy zrekompensuje straty konsumentom: klienci Banku Pocztowego, którzy przed wprowadzeniem nowych opłat dostawali wyciągi za darmo, otrzymają zwrot poniesionych kosztów. Konsumenci, którzy zaczęli płacić więcej, uzyskają zwrot różnicy w opłatach wynikających z podwyżki za wyciągi. Klient Banku Pocztowego powinien wystąpić z wnioskiem o zwrot opłat. O szczegółach rekompensaty przeczytaj w decyzji UOKiK. 


DECYZJA_Nr_RKT-6-2017 (1)

Komentarz Prezesa UOKiK Marka Niechciała




(Visited 566 times, 1 visits today)

Leave a Reply