Trzy czwarte Polaków lubi gry wideo
CBG Polska przeprowadziło badanie na zlecenie Huawei, a jego wyniki okazały się ekscytujące. Okazuje się, że 73% mieszkańców Polski gra w gry wideo.
Gracze są w każdej grupie wiekowej – mogą to być zarówno dzieci i młodzież do 24. roku życia, jak i osoby po 50. roku życia. Na zainteresowanie grami nie ma wpływu poziom wykształcenia, pułap zarobków czy miejsce zamieszkania – we wszystkich przypadkach co najmniej 7 na 10 badanych przynajmniej od czasu do czasu wybiera ten rodzaj rozrywki. Największą popularnością cieszą się one jednak wśród osób poniżej 24 roku życia – aż 93% tej grupy wiekowej gra na komputerach, konsolach lub urządzeniach mobilnych.
Wraz z grami wideo pojawia się sfera hazardu online. Z badań wynika, że ponad 60% Polaków przynajmniej raz grało na pieniądze w kasynach online lub obstawiało zakłady sportowe. Wybierając zakład hazardowy, użytkownicy preferowali marki, które działają na zagranicznych licencjach i znajdują się w czołówce rankingu na portalu polskiekasyna.biz. Zapotrzebowanie na witrynę z recenzjami potwierdza liczba zapytań z terytorium Polski. Wróćmy jednak do gier wideo i urządzeń, z których korzystają gracze.
Polacy najczęściej grają na smartfonach – 44% z nich, na drugim miejscu są ci, którzy wybierają laptopa – 31%. Konsole i komputery stacjonarne preferuje odpowiednio 23% i 22% Polaków. Na ostatnim miejscu pod względem popularności urządzeń do gier znalazły się tablety, z których korzysta zaledwie 13% badanych.
Pod względem orientacji, gry logiczne są najpopularniejsze wśród graczy mobilnych w Polsce – preferuje je 49% graczy, podczas gdy w gry karciane gra 36%, a w gry zręcznościowe i strategiczne odpowiednio 36% i 31%. Kobiety z Polski skupiają się przede wszystkim na grach logicznych i karcianych (odpowiednio 58% i 42%). Z kolei mężczyźni najczęściej wybierają gry sportowe i logiczne (po 36%) oraz strategiczne (33%).
Co ciekawe, gry rozszerzonej rzeczywistości takie jak „Pokemon Go” cieszą się bardzo małym zainteresowaniem Polaków – interesuje się nimi jedynie 6% mobilnych graczy.
Gracze lubią główną zaletę gier mobilnych – dużą szybkość. Trzy czwarte osób grających na smartfonach wybiera krótkie sesje, trwające maksymalnie godzinę. Pozwala to na rozproszenie uwagi, ale jednocześnie nie pozwala na wielogodzinne siedzenie przy grze, jak ma to zwykle miejsce w przypadku gier komputerowych. Takie sesje mogą być jednak częste. I tak, co trzeci badany Polak gra na smartfonie kilka razy dziennie, a co piąty raz dziennie lub dwa-trzy razy w tygodniu.
Odpowiednie badanie, które przyniosło te wyniki, zostało przeprowadzone w sierpniu 2023 roku na zlecenie Huawei. Firma SW Research, która je przeprowadziła, wykorzystała metodę CAWI na reprezentatywnej grupie 1 006 osób. Zgodnie z wynikami możemy stwierdzić, że rynek gier mobilnych w Polsce ma przed sobą naprawdę duże perspektywy.