Retailowy 2017 w Starym Browarze – Nowy styl i jakość
Znacząco rozbudowana oferta rodzinna, modernizacje, mocny tenant mix i zwiększenie wykorzystania powierzchni wspólnych. Najsłynniejsze w regionie centrum podsumowuje 2017 rok.

„To był jeden z najintensywniejszych okresów w naszej historii. W 2017 roku podpisaliśmy łącznie 40 umów obejmujących zarówno nowych najemców jak i tych, którzy przedłużyli okres wynajmu. Ich podsumowanie daje obraz kondycji Starego Browaru i jego perspektyw.” – mówi Renata Gralec, Dyrektor Centrum Stary Browar.
Nowe marki
W 2017 roku w gronie najemców Starego Browaru pojawiło się 18 nowych marek. W branży odzieżowej kolejno były to: pierwszy w Polsce butik ze skandynawskimi markami premium dla kobiet Freya, duńska odzież męska Jack & Jones, duobrandowy salon Intimissimi & Calzedonia, obuwniczy Wojas, jubilerska Minty Dot i drugi w Polsce salon Dorothee Schumacher. Branża sportowa wzbogaciła się o liczący ponad 1000 m2 Martes Sport w koncepcie premium, multibrandowy Selectshop.pl dla fanów stylu street, skate i snowboardu oraz szkocką markę odzieży outdoorowej Trespass.
Rozwinęły się również usługi: pojawił się pierwszy w Poznaniu salon Hop-Chop Barber Shop, a w przestrzeniach biurowych przy ul. Półwiejskiej działalność rozpoczęły firmy finansowe Caspar i F-Trust oraz szkoła językowa Berlitz. Oferta gastronomiczna Starego Browaru powiększyła się o stały lokal Cukierni Karpicko (dotychczas gościła tu wielokrotnie ze stoiskami) oraz o kuchnię azjatycką sieci Guty. Branża new-tech wzbogaciła się m.in. o pierwszy w Poznaniu (i drugi w Polsce) salon dronów DJI oraz nowe, bogatsze koncepty obecnych już tu marek (o czym niżej), a drogeryjna o Organique – producenta naturalnych kosmetyków.
Renegocjacje kontraktów
W związku z tym, że w 2007 r. otwarto w Starym Browarze skrzydło Pasaż, w 2017 roku przypadała rocznica dużej liczby umów wieloletnich.
„Wzmożony proces negocjacji z naszymi kluczowymi najemcami zaowocował długoterminową kontynuacją współpracy m.in. z takimi brandami jak marki grupy Inditex, Multikino, Empik, Van Graaf, COS, Marc o’Polo, S’portofino, Sunloox czy Mennica Polska. Niektóre z nich zdecydowały się na zmiany i tym sposobem zyskaliśmy największy w Polsce salon Massimo Dutti, a od maja także zdecydowanie większą Zarę, która wprowadziła moduł młodzieżowy Trafaluc, powiększyła działy dziecięcy i męski. Te zmiany podkreślają, że wiele firm ocenia Stary Browar jako miejsce, które się sprawdziło, przedstawiające wysoki potencjał biznesowy.” – mówi Dyrektor Starego Browaru.
Nowy styl i jakość
Oprócz wspomnianych nowych otwarciach Zary i Massimo Dutti,
w nowych miejscach w najnowszych aranżacjach otworzyły się iSpot Premium Reseller, Denon, Bohoboco, Tous i Gino Rossi. Remonty zmieniające design na najnowszy przeprowadziły także Van Graaf, Orange – stając się w interaktywnym salonem przyszłości Orange SmartStore, InMedio, Stefanel, Time Trend, Trussardi i Vistula.
Trend na sprawdzone otoczenie
„W 2017 roku zawarliśmy nieprzeciętnie wysoki odsetek umów na stoiska na powierzchniach wspólnych i pop-up store’y, co w naszym odczuciu dobitnie pokazuje, że mimo mocno nasyconego rynku handlowego w Poznaniu, Stary Browar jest dla wielu marek pożądanym miejscem obecności.” – mówi Renata Gralec.
W formie czasowych „wysp” pojawiły się m.in. Selva, Hey Hey Popinjay, Magda Hasiak, CHAOS by Marta Boliglova, Cuori e Picche, Lexon, Milov, Karlik, Nature Glass, NeoNail, AleWorek, Cotton Balls, Drobiny Czasu, Goplana, Super Prezenty i Electra. W pamięci poznaniaków szczególnie zapisała się opisywana na całym świecie, zaprojektowana przez pracownię Mode:lina futurystyczna „Lodovnia” z naturalnymi lodami. Przez kilka miesięcy w Atrium +1 można było odpocząć w pop-upowej Alei Designu, gdzie swoje meble prezentowały Noti i nowymodel.org. W okresie bożonarodzeniowym hitem okazały się stoiska gastronomiczne Gusti d’Italia, Delikatesy Peretti, Staropolskie Przysmaki, Petit Paris oraz E. Wedel. Jako pop up store’y w lokalach przejściowo wolnych, udało się otworzyć w zeszłym roku salony Confashion, Transfer Designu Kartell oraz pierwszy w Polsce showroom Volvo (marki samochodowe są zresztą stałym i lubianym przez klientów najemcą tutejszych powierzchni wspólnych).
Warto zaznaczyć, że miejsca te przyciągały nie tylko ofertą, ale i wyglądem – obecność w Starym Browarze zobowiązuje do zaprezentowania się w sposób współgrający z ielokrotnie nagradzanymi wyjątkowymi wnętrzami.
Zeszły rok był także intensywny pod względem wykorzystania budynku 3-piętrowej Galerii na Dziedzińcu Sztuki. Odbyły się tu dwie edycje Wolnego Targu, jedno z najważniejszych wydarzeń kulturalnych 2017 r. w Poznaniu – wystawa „Bjork Digital”, a także wystawy Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu i Festiwalu Malta oraz warsztaty dla dzieci. Wiosną w Galerii zagości kolejna elektryzująca wystawa, „Beksiński nieznany”.
Wielkie otwarcie na najmłodszych
„Rok 2017 można z powodzeniem określić jako przełomowy jeśli chodzi o ofertę dla dzieci.” – zwraca uwagę Renata Gralec.
Obok wyróżniających się designem pokoi dla rodziców z dziećmi i dużego, świetnie przyjętego placu zabaw w parku, w Starym Browarze pojawiła się wyczekiwana sala zabaw, Leopark. Licząca ponad 600 m2 całoroczna bawialnia została zaprojektowana specjalnie dla Starego Browaru i nawiązuje do jego charakterystycznej architektury. W połowie roku do Starego Browaru powrócił Smyk, lokując się w bezpośrednim sąsiedztwie cieszącego się doskonałymi recenzjami Leoparku. Oferta dla dzieci otrzymała także mocne wsparcie marketingowe w postaci wieloletniego projektu „Podwórko by Stary Browar”, spinającego ofertę rozrywkową, edukacyjną i handlową dla najmłodszych. Składają się na nie m.in. przedstawienia i regularne warsztaty kreatywne, w tym cenione zajęcia z nowych technologii Akademii Duckie Deck, które odbywać się będą także w 2018 roku.
Pod koniec roku do użytku zostały oddane dwa profesjonalnie wyposażone stylowe pokoje dla rodziców z dziećmi. Znajdują się w nich meble firmy Kartell i Noti, a na ścianach grafiki z elementami Starego Browaru i plakaty z motywami dziecięcymi, stworzone przez artystki Agnieszkę Matwiejszyn i Paulinę Augustynowicz. Wejście do pokoi ograniczone jest przez wideodomofony skomunikowane z monitoringiem ochrony, które pracownicy otwierają zdalnie tylko rodzicom z dziećmi.
W minionym roku miał także miejsce remont i modernizacja wszystkich toalet, który został przeprowadzony wieloetapowo, aby ograniczyć utrudnienia klientom.
W parku Starego Browaru pojawiło się sporo nowych nasadzeń. Uwagę poznaniaków z pewnością przykuje ponad 1500 krzewów róż, które wiosną i latem zakwitną na skarpie widocznej z deptaku przy ul. Półwiejskiej.
„Ogromne nasycenie Poznania powierzchnią handlową przypadającą na mieszkańca, w 2017 roku było nie tylko dużym wyzwaniem dla komercjalizacji naszego centrum, ale i cennym sprawdzianem. Pozycja, na którą pracowaliśmy przez lata, szczególny charakter i starannie, tworzony prawdziwym zaangażowaniem wielu osób, klimat Starego Browaru, przyciąga nieustająco najemców i klientów. Co więcej ponadprzeciętność, nowatorskość i wyjątkowość projektów, które zawsze można było znaleźć w Starym Browarze, stają się wymogiem w centrach handlowych w całej Polsce. To właśnie dobrze przemyślana przestrzeń przyciągać będzie Polaków w najbliższych latach do spędzania czasu w najlepszych centrach handlowych w każdym większym mieście. Cieszę się, że mamy w tym swój znaczący udział.” – podsumowuje ostatni rok Dyrektor Starego Browaru, Renata Gralec.
Stary Browar w Poznaniu to centrum handlowe, które jest także autentycznym centrum kultury i edukacji. Można tu zrobić zakupy w ponad 200 sklepach, dobrze zjeść, obcować ze sztuką i dobrym designem, brać udział w licznych warsztatach i wydarzeniach, jak koncerty, pokazy, spotkania z ciekawymi osobami, czy Art & Fashion Forum. Sztuka w Starym Browarze definiowana jest nie tylko przez obecne tu rzeźby, instalacje i świetną architekturę, ale też new true urban experience: sztukę nabywania, sprzedawania, tworzenia.
Stary Browar to jedyne w swoim rodzaju żywe centrum miasta, odwiedzane przez blisko 10 milionów osób rocznie. Jest miejscem pełnym prawdziwych historii, które dzieją się dla każdego, kto przekroczy jego ceglane progi. Codziennie.