Teleopieka w Poznaniu
Obecnie 250, a docelowo 550 samotnych, schorowanych i często niesamodzielnych osób starszych korzysta w Poznaniu z nowoczesnej usługi teleopieki. Innowacyjne na skalę kraju rozwiązanie pozwala przede wszystkim na szybkie wezwanie pomocy w sytuacji zagrożenia życia, ale umożliwia także zwykłe kontakty.
– W momencie, gdy beneficjent projektu upadnie czy też nagle poczuje się źle i nie ma siły dojść do telefonu, może skorzystać ze specjalnej opaski na ręce. Wystarczy, że naciśnie czerwony guzik, wtedy po drugiej stronie odzywa się teleasystent, który reaguje na zdarzenie. W kilku przypadkach udało się już uratować życie – mówi Jędrzej Solarski, zastępca prezydenta Poznania.
– To rozwiązanie bardzo dobrze sprawdza się w praktyce – dodaje Monika Szelągiewicz, ekspert ds. opracowania i wdrożenia systemu teleopieki ze Stowarzyszenia Medycyna Polska. – Kobieta z podejrzeniem udaru dzięki interwencji teleasystenta i wezwaniu pogotowia ratunkowego szczęśliwie przeżyła. Do kolejnej pani, która choruje na padaczkę pourazową i przewlekłą chorobę płuc, udało się również na czas wezwać pomoc. Takich przykładów zgłoszeń ratunkowych można przytoczyć wiele. Pokazuje to, jak bardzo usługa teleopieki jest ważna i potrzebna w dużym mieście, gdy zagrożone jest życie, bezpieczeństwo czy zdrowie jego mieszkańców – przekonuje Monika Szelągiewicz.
Centrum Teleopieki działa od 1 kwietnia 2017 roku. Nad bezpieczeństwem podopiecznych czuwa dziewięciu teleasystentów, zatrudnionych przez Stowarzyszenie Medycyna Polska. Pracują 24 godziny na dobę przez 365 dni w roku. System skierowany jest do osób starszych, niesamodzielnych lub tych, którzy wymagają stałego nadzoru. W pierwszej kolejności pracownicy Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie przeprowadzają wywiad środowiskowy i wspólnie ze specjalistą ds. teleopieki
oraz asystentami ustalają Indywidualny Program Opieki i Wsparcia, następnie wprowadzają podopiecznych i szkolą z obsługi zestawu do teleopieki.
Podopieczny otrzymuje telefon i specjalną opaskę, która pozwala na wezwanie pomocy. Obsługa zestawu ogranicza się do dwóch przycisków. W momencie zagrożenia życia podopieczny dzwoni do Centrum Teleopieki na połączenie ratunkowe „czerwone”. Realizowane są też połączenia „zielone” – przychodzące
i wychodzące. Połączenia te mają charakter podtrzymania kontaktu z podopiecznym w ramach cotygodniowych rozmów. Udział seniorów w projekcie jest całkowicie bezpłatny.
Projekt zakłada wsparcie zintegrowaniych nowoczesnych rozwiązań IT, tworzących system teleopieki oraz telemedycyny w ramach Centrum Teleopieki z usługami oferowanymi w ramach Centrum Usług Domowych. Usługi CUD to m.in. wsparcie asystenta osób starszych i niepełnosprawnych, wolontariuszy , lekarza geriatry, opieka pielęgniarska, rehabilitacyjna, psychologiczna i prawna.
Od 1 kwietnia 2017 roku Centrum Teleopieki w Poznaniu „wysłało” 30 karetek pogotowia ratunkowego do podopiecznych, dzwoniących na linię ratunkową SOS.
Działanie, którego inicjatorem jest Miasto Poznań, zdobyło ponad 12,5 mln złotych dofinansowania z funduszy europejskich. Opracowania i wdrożenia systemu teleopieki w ramach projektu „Usługi społeczne dla mieszkańców Poznania” podjęło się Stowarzyszenie „Medycyna Polska”. Działania te uzupełnione zostały prze usługi domowe realizowane przez Stowarzyszenie Wzajemnej Pomocy „Flandria”. W projekcie bierze także udział Polski Komitet Opieki Społecznej, Fundacja Aktywizacja oraz Fundacja L’Arche.
Hubert Bugajny/biuro prasowe/poznan.pl