Już jutro urodzinowe spotkanie z Grażyną Kulczyk i premiera książki o Starym Browarze

Urodzinowe spotkanie z Grażyną Kulczyk i premiera książki o Starym Browarze

W czasie obchodów 15-lecia Starego Browaru nie może zabraknąć jego niezwykłej twórczyni. W sobotę 3 listopada na Szachownicy odbędzie się spotkanie z Panią Grażyną Kulczyk, które poprowadzi Dorota Wellman. Okazją do tego jest premiera wyczekiwanej, pierwszej książki na temat Starego Browaru pt. „Stary Browar. Od idei do ideału”. Będzie to jedyna okazja dla wielbicieli Starego Browaru do posłuchania nie tylko o jego barwnej historii, ale i poznania planów na najbliższe lata, o których opowiedzą przedstawiciele obecnego Właściciela, funduszu DWS Grundbesitz GmbH.

Ogólnodostępne spotkanie odbędzie się 3 listopada na Szachownicy i rozpocznie się o godz. 12.00 od godzinnej rozmowy Doroty Wellman z Grażyną Kulczyk i autorami książki. Następnie przed publicznością wystąpią przedstawiciele Właściciela Starego Browaru i goście specjalni, którzy porozmawiają o teraźniejszości i przyszłości Starego Browaru.

Album „Stary Browar. Od idei do ideału” jest pierwszym obszernym wydawnictwem w całości poświęconym Staremu Browarowi. Publikacja utrzymana jest w konwencji książki artystycznej. Wydana została przez wydawnictwo Kustra Group z wyjątkową starannością: na szlachetnym papierze, w płóciennej oprawie i z pięknymi tłoczeniami. Składają się na nią eseje i opowieści wybitnych specjalistów, przedstawiających historię i genezę miejsca oraz jego biznesowy i artystyczny wymiar, a także obszerna rozmowa z Grażyną Kulczyk. Dopełnieniem wyjątkowej treści są dwa różne cykle zdjęć oryginalnie dokumentujące przestrzeń Browaru. Książkę w dniu premiery będzie można kupić podczas spotkania na Szachownicy i w księgarni Bookarest.

Harmonogram spotkania:

12:00 Rozmowa Doroty Wellman z Grażyną Kulczyk i autorami książki „Stary Browar. Od idei do ideału”

13:00 „Rozmowa na 15-lecie”. Uczestnicy:

– Pan Wiceprezydent Poznania Mariusz Wiśniewski

– Marek Jakubiak, Head of Real Estate DWS CEE (przedstawiciel Właściciela)

– Magdalena Kowalak, Prezes Spółki Zarządzającej Starym Browarem

– Marcin Kostaszuk, Zastępca Dyrektora w Wydziale Kultury Miasta Poznań

– Monika Klama, starteg, twórca genialnych kampanii reklamowych

Rozmowę poprowadzi wieloletni dziennikarz i specjalista ds. komunikacji i PR Szczepan Szłapka.

Stary Browar jest współczesnym centrum handlowym oraz autentycznym centrum kultury i edukacji w sercu Poznania, odwiedzanym każdego roku przez około 9 milionów osób. Otwarty 5 listopada 2003 r., powstał na bazie XIX-wiecznego browaru rodziny Huggerów, a za jego niezwykłym charakterem stoi Grażyna Kulczyk, która kupiła niszczejący budynek z przyległym parkiem. Architekci ze Studia ADS brawurowo odnowili zabudowania przemysłowe nadając im nowe funkcje (dziś mieszczą się w nich sklepy, sale wystawowe, restauracje), zachowali wiele ciekawostek, a w 2007 r. dobudowali nowe skrzydło, konsekwentnie nawiązując do industrialnej przeszłości miejsca. Znajduje się tu ponad 200 sklepów (w tym wiele butików polskich projektantów i kilkadziesiąt marek premium), około 30 restauracji i kawiarni (także autorskie, z cenionymi chefami kuchni), przestrzenie wystawiennicze i eventowe, najnowocześniejsze w Polsce Multikino, kluby muzyczne, 5-gwiazdkowy hotel butikowy Blow Up Hall 5050, siedziba i scena słynnego konceptu choreograficznego „Stary Browar Nowy Taniec” oraz 4-hektarowy park, w którym latem odbywają liczne bezpłatne wydarzenia przyciągające tysiące Poznaniaków i turystów. Spacerując po Starym Browarze można podziwiać dzieła Igora Mitoraja czy Alessandro Mendiniego ze zbiorów twórczyni Starego Browaru, cenionej na świecie kolekcjonerki. W listopadzie 2015 r. Grażyna Kulczyk sprzedała Stary Browar, a jego obecnym właścicielem jest DWS Grundbesitz GmbH, jeden z czołowych funduszy inwestycyjnych na świecie, cieszący się ponad 60-letnim doświadczeniem i reputacją. Dziś Stary Browar to manifest miejskiego życia: zakupy i spotkania ze znajomymi w ceglanych wnętrzach wypełnionych dziełami sztuki oferujący nieustająco liczne okazje do jakościowego spędzania czasu: wystawy, koncerty, pokazy mody, spotkania autorskie, warsztaty, relaks w parku. Codziennie.

 

„Stary Browar. Od idei do ideału”

Z okazji 15. rocznicy powstania Starego Browaru, ukazuje się album „Stary Browar. Od idei do ideału”, prezentujący biznesowo-artystyczny wymiar tego przedsięwzięcia. Stary Browar to dziś instytucja, punkt odniesienia dla wszystkich miejsc tego typu w Polsce i na świecie. Prawdziwa wizytówka Poznania. Wartość Starego Browaru doceniają nie tylko znawcy architektury i biznesu, ale przede wszystkim mieszkańcy tego miasta, którzy przychodzą tu na wystawy, spotkania z przyjaciółmi, czy zakupy. Kilka milionów odwiedzających jego wydarzenia rocznie sprawia, że jest on nie tylko największą ale i najpopularniejszą prywatną instytucją kulturalną w Polsce. Album pokazuje, że stworzony i prowadzony do 2015 roku przez Grażynę Kulczyk Stary Browar wyznacza od 15 lat nowe standardy zagospodarowania przestrzeni komercyjnej. Publikacja utrzymana jest w konwencji książki artystycznej. Wydana została z wyjątkową starannością.
Na szlachetnym papierze, w płóciennej oprawie i z pięknymi tłoczeniami. Składają się na nią eseje i opowieści wybitnych specjalistów, przedstawiających historię i genezę miejsca oraz jego biznesowy i artystyczny wymiar. Dopełnieniem wyjątkowej treś
ci są dwa obszerne cykle zdjęć oryginalnie dokumentujące przestrzeń Browaru.

Art book “Stary Browar. Od idei do ideału” to wynik naszych inspirujących spotkań z Grażyną Kulczyk. Od pierwszej rozmowy poczuliśmy, że łączy nas podobna energia i pasja. Dbałość o detal, dążenie do ideału, perfekcjonizm – te cechy spotkały się z naszą miłością do druku, pięknego papieru, wysublimowanych książek. Ten art book to publikacja prezentująca na szlachetnym papierze dzieło wizjonerki – mówią Ewelina Kustra i Sebastian Kustra z wydawnictwa Kustra Group, wydawcy publikacji o Starym Browarze.

Książka „Stary Browar. Od idei do ideału” jest wieloformatową definicją Starego Browaru. Głównym celem publikacji jest pokazanie jego ducha – genius loci i przybliżenie niecodziennej idei 50/50, która stała za jego powstaniem i nadała wyjątkową formę. Stąd pomysł na tytuł książki, w której sam Stary Browar, poprzez wymierne osiągnięcia, udowadnia, że droga od idei do ideału bywa trudna, ale pozwala realizować najciekawsze i pionierskie inicjatywy.

Album prezentuje Stary Browar z różnych perspektyw. Jego aspekt biznesowy, unikalną koncepcję łączenia sztuki i biznesu oraz interesującą architekturę. Wiele miejsca poświęcono także dokonaniom poznańskiej bohemy artystycznej z lat 70. i 80. XX wieku oraz Art Stations Foundation, której działalność artystyczna, wystawiennicza i performatywna uczyniły z Browaru bardzo ważny punkt na kulturalnej mapie Polski. W publikacji zabiera głos sama założycielka Starego Browaru – Grażyna Kulczyk. W obszernym wywiadzie opowiada o kulisach powstawania miejsca i jego genezie.

Na książkę składa się poza tym 5 esejów prezentujących Browar w szerokim kontekście kulturalnym, społecznym, ekonomicznym i lokalnym. Ich autorami są specjaliści i eksperci w dziedzinie sztuki, designu i brandingu: Jagna Lewandowska (kuratorka, krytyczka filmowa, koordynatorka wydarzeń kulturalnych), Wojciech Delikta (historyk sztuki, członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki (AICA), Igor Gałązkiewicz (kurator, ekspert i konsultant w obszarze projektowania doświadczeń oraz budowania tożsamości i wizerunku marek poprzez sztukę), Szymon Piotr Kubiak (historyk sztuki, tłumacz, kurator) oraz Wojtek Mierowski (wybitny ekspert zajmujący się brand designem).

Obok zbioru esejów, w publikacji znajdziemy również wypowiedzi artystów, którzy w ciągu 15 lat byli lub nadal są związani zawodowo z przestrzeniami Starego Browaru. Są to m.in. Boris Kudlička, Oskar Zięta, Anna Orska, Ryszard Kaja, Bradford Shellhammer. Każdy z nich opowiada własną historię miejsca i współpracy z inicjatorką i założycielką Browaru. Dopełnieniem wyjątkowej opowieści o Starym Browarze są zdjęcia, których autorami są młodzi polscy fotograficy, Jan Kriwol i Błażej Pindor. Ich odmienne cykle fotograficzne w kolorze oraz czerni i bieli doskonale dokumentują miejsce i prezentują jego idee, sztukę i charakter.

Stary Browar to współczesne centrum handlowe oraz autentyczne centrum kultury i edukacji w sercu Poznania, odwiedzane przez około 9 milionów osób rocznie. Otwarty 5 listopada 2003 r., powstał na bazie XIX-wiecznego browaru rodziny Huggerów, a za jego niezwykłym charakterem stoi Grażyna Kulczyk, która kupiła niszczejący budynek z przyległym parkiem. Znajduje się tu m.in. ponad 200 sklepów, około 30 restauracji i kawiarni, przestrzenie wystawiennicze i eventowe, najnowocześniejsze w Polsce Multikino, kluby muzyczne, 5-gwiazdkowy hotel butikowy Blow Up Hall 5050 oraz 4-hektarowy park, w którym latem odbywają się wydarzenia przyciągające tysiące osób. W listopadzie 2015 r. Grażyna Kulczyk sprzedała Stary Browar, a jego obecnym właścicielem jest DWS Grundbesitz GmbH, jeden z czołowych funduszy inwestycyjnych na świecie, cieszący się ponad 60-letnim doświadczeniem i reputacją. Dziś Stary Browar to manifest miejskiego życia: zakupy i spotkania ze znajomymi w ceglanych wnętrzach wypełnionych dziełami sztuki, oferujący nieustająco liczne okazje do jakościowego spędzania czasu: wystawy, koncerty, pokazy mody, spotkania autorskie, warsztaty, relaks w parku. Codziennie.

***

Grażyna Kulczyk – poznanianka, z wykształcenia prawniczka. Woman of the economic change − pierwsza kobieta, która dzięki swoim biznesowym przedsięwzięciom trafiła na szczyt list najzamożniejszych Polaków. Zbudowała swój majątek w czasie 25-lecia przemian ’89, a dziś angażuje się i realizuje projekty filantropijne na świecie. Od lat kieruje się w swojej działalności autorską filozofią 50/50 − na każdą jej inwestycję składają się po połowie: biznes i sztuka. Flagowymi inicjatywami w ramach tej idei są m.in.: powołane blisko 20 lat temu Fundacja Art Stations i Stary Browar w Poznaniu. Obszary zainteresowań i mecenatu kolekcjonerki łączą szereg tematów − jest propagatorką sztuki współczesnej, mecenaską awangardowej choreografii, a także wspiera rozwój nowych technologii i start-upów, które zmieniają świat (disruptive technologies). Jest znana z odważnych i nowatorskich projektów biznesowych oraz z żelaznej konsekwencji w ich wdrażaniu. Została zaliczona do grona 200 najważniejszych kolekcjonerów świata przez „Art News”. Zasiada w komitetach programowych kluczowych światowych instytucji kultury, m.in.: w Modern Women’s Fund Committee MoMA (jako pierwsza reprezentantka naszej części Europy) oraz w International Council i Russia and Eastern Europe Acquisitions Committee w londyńskim Tate Modern. Prywatna kolekcja Grażyny Kulczyk, dziś jedna z najważniejszych w Europie i doceniana na całym świecie, początkowo skupiona była wokół polskiej sztuki nowoczesnej. Z biegiem lat zyskała międzynarodowy profil. W styczniu 2019 otwiera Muzeum Susch w Szwajcarii.

Wydawca:

Kustra Group – rodzinne, butikowe wydawnictwo, które od ponad 6 lat zajmuje się wydawaniem luksusowych magazynów („L’Officiel”, „L’Officiel Hommes”, „Monitor Magazine”), wyjątkowych publikacji książkowych, consultingiem dla marek luksusowych i premium. Współtworzą je rodzeństwo: Ewelina Kustra i Sebastian Kustra, oboje z wieloletnim doświadczeniem w branży dziennikarskiej i wydawniczej.

 Autorzy:

Jagna Lewandowska – kuratorka, krytyczka filmowa, koordynatorka wydarzeń kulturalnych. Absolwentka kulturoznawstwa (specjalność filmoznawcza) na Uniwersytecie Jagiellońskim. Członkini galeryjnego kolektywu New Roman. W latach 2013-2016 związana z Fundacją Arton zajmującą się archiwizacją i digitalizacją dorobku polskich artystów działających w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych. W ramach działalności Fundacji zainicjowała i kuratorowała między innymi program filmowy „Arton Review” i wystawę „Andrzej Jórczak. Patrząc na Alpha Ursae” (2014) oraz współtworzyła i redagowała poświęcony artyście e-book o tym samym tytule. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2014). Specjalistka do spraw wystaw czasowych w Muzeum Łazienki Królewskie (2017). Publikuje w Miesięczniku KINO i „Dwutygodniku”. Współpracowała przy wielu projektach i wystawach wymagających interdyscyplinarnych badań, w Polsce i za granicą. Doktorantka na Wydziale „Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego.

Wojciech Delikta – historyk sztuki, członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki (AICA). Stypendysta John F. Kennedy Institute for North American Studies w Berlinie. Autor artykułów naukowych i popularnonaukowych, publikowanych na łamach m.in. „Artium Quaestiones”, „Arteonu”, „Magazynu O.pl”, „Czasu Kultury”, „Vogue Polska”. Kurator retrospektywy Matthew Barneya w ramach 16. edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego T-Mobile Nowe Horyzonty. Obecnie przygotowuje rozprawę doktorską w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu.

Igor Gałązkiewicz – kurator, ekspert i konsultant w obszarze projektowania doświadczeń oraz budowania tożsamości i wizerunku marek poprzez sztukę. Autor książki „Art Branding”. Doradza firmom, agencjom reklamowym oraz instytucjom. Na stałe pisze do „Monitor Magazine” i „L’Officiel”. Przez wiele lat w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej odpowiedzialny był za sponsoring, innowacje i budowanie komunikacji tej instytucji. Pomysłodawca i kurator projektu OperaLab. Autor wielu wystaw, m.in. „Rytm”, „Projektowanie tożsamości/Tożsamość projektowania”, „Nicolas Grospierre 50/50” oraz „Awangarda jutra?”.

dr Szymon Piotr Kubiak – historyk sztuki, tłumacz, kurator; kierownik Działu Sztuki Europejskiej 1800–1945 w Muzeum Narodowym w Szczecinie, adiunkt na Wydziale Malarstwa i Nowych Mediów Akademii Sztuki w Szczecinie. Absolwent Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, stypendysta GFPS w Humboldt-Universität w Berlinie. Zajmuje się sztuką nowoczesną, szczególne zainteresowania kierując ku architekturze i sztukom projektowym. Jego ostatnie badania ogniskują na dziejach klasycznego modernizmu w kontekście politycznym i społecznym oraz polsko-niemieckich i polsko-francuskich kontaktach artystycznych w XX wieku. Jego dysertacja „Architektura i urbanistyka Poznania 1919–1939” (Wydział Historyczny UAM, 2009), uhonorowana nagrodą Prezydenta Miasta Poznania ukazała się nakładem wydawnictwa Centrum Architektury. Autor nagradzanych i wyróżnionych wystaw – „1913. Święto wiosny”, zorganizowana w stulecie otwarcia Muzeum Miejskiego przez Muzeum Narodowe w Szczecinie i „Daleko od Moskwy. Gérard Singer i sztuka zaangażowana” oraz towarzysząca jej książka o tym samym tytule. Aktywny na polu popularyzacji sztuki; pisał m.in. dla „Arteonu”, „Artluka”, „Autobiografii”, „Czasu Kultury”, „Gazety Wyborczej”, „Herito”, „Muzealnictwa”, „Pograniczy” i „Przekroju”.

Wojtek Mierowski – współtwórca i współwłaściciel BNA/Brand New Attitude/Branding Agency Warsaw. Zajmuje się brandingiem, brand strategy, brand designem, brand consultingiem, designem, tworzeniem corporate identity i brand identity. Prowadzi prezentacje, debaty, wykłady, warsztaty i szkolenia z zakresu brandingu, współczesnych zjawisk kulturowych w kontekście brandingu, brand strategy, brand designu, identyfikacji wizualnej, wizerunku i tożsamości firm, Design Thinking, No Process Process, Beta Design (m.in. ASP Kraków, Davos World Communication Forum). Autor publikacji w mediach branżowych, współtwórca wielu projektów nagradzanych w Europie (Epica, EDA), na świecie (USA: Creativity, Rebrand100, UK: Transform Awards) oraz w Polsce (Złote Orły, KTR, Effie). Członek jury konkursów reklamy, m.in. Effie, Polski Konkurs Reklamy KTR, ADCE Art Directors Club of Europe (Barcelona). Członek-założyciel PKB – Polskiego Klubu Brandingu przy SAR (Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej), obecnie jego prezes.

Fotograficy:

Jan Kriwol – fotograf reklamowy. Zaczynał od fotografii deskorolkowej i  snowboardowej, z czasem zwrócił się w stronę projektów reklamowych. Jego prace cechuje ironia, poczucie humoru i dystans do codzienności, często wykorzystuje iluzję i łączy różne media. Laureat nagrody KTR w kategorii Fotografia. „Dużo podróżuje po świecie i namiętnie zbieram zdjęcia różnych lokalizacji pod potencjalne projekty. Miejsce, które mnie inspiruje, totalnie mnie pochłania. Mogę chodzić po nim całymi dniami w poszukiwaniu czegoś, co widziałem wcześniej w internecie lub dojrzałem przez okno, jadąc taksówką” – mówi w wywiadzie dla fotoblogia.pl.

Błażej Pindor – projektant graficzny i fotograf. Studiował architekturę na Politechnice Warszawskiej oraz fotografię na FAMU w Pradze. W latach 2005–2008 współtwórca magazynu „Piktogram”. Jest autorem projektów książek i katalogów wystaw dla takich instytucji jak Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Fundacja Galerii Foksal, Van Abbemuseum czy Narodowy Instytut Audiowizualny. Jego fotografie publikowane były w polskich i zagranicznych czasopismach architektonicznych („Architektura-Murator”, „Deutsche Bauzeitung”). Brał udział w wystawach zbiorowych „Zdjęcie miasta”, „Warszawa w Budowie 5: Zawód architekt” (2013) oraz w lubelskim festiwalu sztuki w przestrzeni publicznej Otwarte Miasto MMXV (2015). Był stypendystą MKiDN (2013) oraz Miasta St. Warszawy (2016). Jego projekty fotograficzne prezentowane były na wystawach indywidualnych, m. in. „Pałac LX” w galerii Raster (2015), „Stan fugi” w Galerii Studio w Warszawie (2017). W swojej twórczości fotograficznej skupia się na obiektach architektonicznych, dekonstruując skodyfikowany język tradycyjnej dokumentacji.

 

(Visited 382 times, 1 visits today)

Leave a Reply