Jak radzą sobie poznańskie salony wnętrz? Handel stał się bardziej cyfrowy

Mimo ograniczeń nałożonych na handel oraz zamknięcia galerii handlowych, w salonach wyposażenia wnętrz życie nie ustało. Stało się tylko nieco bardziej cyfrowe. 

Sprzedawcy wspominają: telefony się rozdzwoniły już pierwszego dnia. Była druga połowa marca i decyzją rządu galerie handlowe zostały zamknięte, a działalność sklepów ograniczona. Ale nie przestaliśmy się remontować i urządzać. Jeśli ktoś właśnie się wprowadzał do nowego mieszkania albo epidemia zastała go w trakcie remontu, to trzeba go było dokończyć. Tylko trochę inaczej, niż dotąd. Zdalne urządzanie domu? Jest to jak najbardziej możliwe.


Zamówienia na telefon

Wiosna to często kluczowy okres dla sklepów z produktami do remontu i wyposażenia wnętrz. W zmienionej rzeczywistości wiele z nich musiało wypracować nowe sposoby współpracy z klientami. Wielkim sprzymierzeńcem w tym czasie okazały się być nowe technologie. Wiele firm w reakcji na zmieniającą się rzeczywistość wdrożyło nowe rozwiązania. Część z nich była już wcześniej przygotowana – dzięki inwestycjom w rozwój narzędzi sprzedaży wielokanałowej oraz pracy zdalnej. Teraz okazały się być na wagę złota.

Każdy z nas znalazł się w nowej sytuacji – zarówno doradcy jak i klienci. Szybko okazało się, że model obsługi klienta przez telefon, rozmowy na czacie czy rozmowy  wideo się sprawdza i daje dobre efekty. Choć każdy z tych sposobów cieszy się inną popularnością. Na przykład rozmowy wideo dla klientów są nowością i wielu z nich musi jeszcze się do tego przekonać. My jesteśmy na to technologicznie gotowi   – mówi Joanna Bijoch, kierownik salonu VOX z ofertą mebli i artykułów dekoracyjnych w poznańskiej Galerii Arkada.

Sieć salonów VOX, która także w Poznaniu ma swoje punkty, postawiła w tym czasie na oferowanie swoich produktów i usług przez stronę www.  To ona miała być pierwszą linią kontaktu z klientami oraz jednym z elementów bezpiecznej współpracy z osobami remontującym i urządzającymi domy.

Wielu klientów, którzy dotąd odwiedzali nasze stacjonarne punkty sprzedaży, przestawiło się na Wirtualny Salon VOX. W jednym miejscu zebraliśmy prezentację kompleksowej oferty, otworzyliśmy przestrzeń e-salonu, a także udostępniliśmy narzędzia umożliwiające łatwe połączenie z doradcą, np. za pomocą wideoczatu. Sercem całości jest intuicyjny program do projektowania wnętrz VOXBOX, z którego można korzystać samodzielnie, nie wychodząc z domu, lub konsultując się z naszymi doradcami – mówi Julita Mańczak, PR manager w VOX.

W ostatnim czasie klient pojawiał się w sklepie tylko po to by sfinalizować transakcję (choć to też nie było koniecznie, mógł to zrobić przez Internet). W pełni zdalna obsługa najczęściej odbywała się w przypadku zakupu mebli, nieco inaczej wygląda przy zakupie drzwi czy podłóg.

Przy asortymencie podłóg i drzwi ważna jest strona wizualna, więc klienci często nas odwiedzają w salonie. Choć ruch był mniejszy, to większość odwiedzających przychodziła, by sfinalizować transakcje. Dzięki kontaktowi telefonicznemu i mailowemu udało się usprawnić i przyspieszyć cały proces – klienci otrzymywali tą drogą potrzebne informacje techniczne i organizacyjne – przyznaje Tomasz Robakowski, Kierownik sprzedaży detalicznej w salonie VOX z ofertą drzwi i podłóg przy ul. św. Michała 100 w Poznaniu.

Pierwsze zakupy

W przypadku zakupu wyposażenia wnętrz niezmiernie ważne są zmysły – możliwość dotknięcia faktury tkanin, przetestowania mebli albo wizualnego dopasowania zestawów materiałów.  Jak to zrobić, jeśli nie chcemy odwiedzać sklepu? Ważną pomocą dla sprzedawców okazały się więc wysokiej jakości zdjęcia czy wizualizacje, które można było e-mailem przesłać klientom. Ich dobra jakość często pozwala podjąć decyzje zakupowe. Doradcy w salonach przyznają: udało się w ten sposób sfinalizować wiele transakcji.  Klienci ufają ich propozycjom i doświadczeniu.

Po rozmowie, wielu klientów przesyła nam e-mailem zamówienie lub prośbę o wykonanie darmowej wizualizacji. W ostatnim czasie najczęściej pytano o pokoje młodzieżowe i dziecięce. To właśnie z tej kategorii  przygotowaliśmy najwięcej projektów  w naszym programie VOXBOX – zdradza Joanna Bijoch.

Nowe technologie pojawiające się w salonach sprzedaży, pozwalają nie tylko sprawniej obsługiwać klientów w trudnym czasie jakim jest epidemia. Sprawdzają się także, gdy handel funkcjonuje już w miarę normalnie. W salonach VOX jedną z takich nowości są strefy VOXBOX w których do dyspozycji klientów oddano… wirtualną rzeczywistość (VR). W Poznaniu taką strefę można odwiedzić między innymi w salonie VOX w Galerii Arkada przy ul. Obornickiej 229.

Cyfrowe rozwiązania ułatwiają wybór czy skracają proces zakupowy, ale stacjonarne salony wciąż mają się dobrze. Klienci chcą dotknąć materiałów, przetestować meble albo porozmawiać z doświadczonymi ekspertami. Przyszłością jest synergia obu kanałów sprzedaży – pomysły takie jak VOXBOX są przykładem połączenia technologicznego postępu z ludzkim doświadczeniem.

Widzimy, że klienci potrzebują kontaktu z człowiekiem i ekspertem. Dlatego prawie wszystkie, nawet mailowe zamówienia, zwykle poprzedza rozmowa telefoniczna z pracownikiem salonu. Nawet gdy klient robi zakupy przez stronę www, to szczegóły dotyczące produktu woli skonsultować telefonicznie z doradcą. To dla nas dobry znak – podsumowuje Joanna Bijoch.

HSH PR

(Visited 34 times, 1 visits today)

Dodaj komentarz