Wartostrada połączyła poznańskie mosty

Nowy odcinek Wartostrady od Mostu Królowej Jadwigi do Mostu Przemysła I, tuż przed długim weekendem, został ostatecznie ukończony i przeszedł wszystkie formalne odbiory. Długość ścieżki pieszo-rowerowej wzdłuż rzeki wydłużyła się o prawie dwa kilometry.


– To bardzo ważny element całej Wartostrady. Będziemy realizować kolejne odcinki, bo widzimy jak istotny jest to projekt dla mieszkańców – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Miasta Poznania.  – Warta, którą widzimy dzisiaj, to zupełnie inne miejsce niż cztery lata temu. Poznaniacy wrócili nad rzekę i chętnie spędzają tu wolny czas. Pamiętamy równocześnie o  bezpieczeństwie – zapewnimy tu oświetlenie i monitoring – dodaje prezydent.

To już trzeci odcinek Wartostrady, który powstał w ostatnich latach. W 2016 roku oddano do użytku trasę o długości 2,34 km od rzeki Głównej do rzeki Cybiny na wschodnim brzegu rzeki Warty. W zeszłym roku zakończono budowę odcinka od rzeki Cybiny do mostu Królowej Jadwigi liczącego 1,76 km. Trasa po zachodniej stronie Warty pomiędzy ul. Królowej Jadwigi a ul. Hetmańską ma prawie 2 kilometry. Prace przy budowie tego fragmentu skończyły się w styczniu tego roku, a ich odbiór nastąpił w połowie lutego.

– Zadanie zostało wykonane w terminie. Projekt rozpoczął się w sierpniu, a zasadnicze prace były skończone już przed okresem zimowym. Ponieważ wsłuchujemy się w głosy mieszkańców wykonawca dostał jeszcze dodatkowe zlecenie – mała architektura i kosze na śmieci. Wzmocniliśmy również fragment drogi przebiegającej pod mostem Królowej Jadwigi – wyjaśnia Krzysztof Sas, wiceprezes Poznańskich Inwestycji Miejskich.

Fragment pod mostem został wykonany z kostki brukowej. Jest to odstępstwo od przyjętych standardów rowerowych, jednak w tym miejscu nie było możliwości użycia sprzętu, który kładł masę bitumiczną. Ławki i kosze postawiono w kwietniu. Mimo że na całej długości nowej drogi jest sporo zieleni, to dosadzono kolejnych dwadzieścia pięć drzew.

– To jest jeden z podetapów tego projektu. „Wartostrada” to ponad 13 kilometrów dróg rowerowych. Docelowo chcemy, by na całej długości, także fragmentarycznie na dolnym tarasie rzeki Warty, standard był jednolity – utwardzona droga rowerowa wraz z monitoringiem i oświetleniem, jako elementami niezbędnymi w poprawie bezpieczeństwa – zaznacza Grzegorz Kamiński, dyrektor Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta.

Kolejnym etapem rozbudowy Wartostrady, to odcinek, który po stronie Starego Miasta prowadzić będzie od mostu Królowej Jadwigi do mostu Bolesława Chrobrego. Pobiegnie ona dolnym tarasem Warty. Wyremontowane będzie również odcinek biegnący przez park Tadeusza Mazowieckiego oraz stara trasa wzdłuż os. Piastowskiego.

Oprócz budowy i modernizacji dróg rowerowych planowany jest też montaż wzdłuż całej trasy energooszczędnego oświetlenia oraz monitoringu wizyjnego – w pierwszej kolejności zostanie on zainstalowany na odcinku od mostu Królowej Jadwigi do mostu Bolesława Chrobrego.

– Planujemy też budowę łącznika Wartostrady z Jeziorem Maltańskim. Trasa będzie przebiegała pod ulicą Jana Pawła II. Zamierzamy wykorzystać fragment dawnych umocnień fortyfikacyjnych, tzw. Śluzę Cybińską, co będzie niewątpliwie ogromną dodatkową atrakcją tego odcinka – zapowiada Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.

W projekcie Wartostrady znajduje się też montaż elementów małej architektury, w tym punktów zliczania rowerów, stojaków rowerowych oraz samoobsługowych punktów naprawy rowerów. Całość przedsięwzięcia wzdłuż Warty będzie kosztować prawie 22 mln zł. Miasto pozyskało na ten projekt ponad 16 mln zł. Dofinansowanie pochodzi z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
/poznan.pl/




Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.










Dodaj komentarz