Ponad 109 mln zł dofinansowania na budowę trasy tramwajowej na Naramowice otrzymał Poznań [WIZUALIZACJA]

Prezydent Poznania podpisał umowę na dofinansowanie tramwaju na Naramowice.

Ponad 109 mln zł dofinansowania na budowę trasy tramwajowej na Naramowice otrzymał Poznań


 ze środków unijnych. To ponad 40% kwoty całej inwestycji. Umowę podpisał Jacek Jaśkowiak, prezydent Miasta Poznania.

Umowę podpisał Jacek Jaśkowiak, prezydent Miasta Poznania z Przemysławem Gorgolem, dyrektorem Centrum Unijnych Projektów Transportowych,

– W sprawach ważnych dla Poznania, dla Wielkopolski i Polski, potrafimy mówić jednym głosem, ponad podziałami politycznymi. W zakresie transportu publicznego mamy jedno zdanie – zwrócił się Jacek Jaśkowiak do wojewody wielkopolskiego, Zbigniewa Hoffmana. – Jesteśmy znani ze sprawności zarządczej i otrzymaliśmy szereg wyróżnień, które to potwierdzają. Jestem przekonany, że ten projekt będzie wzorcowy, oddany przed terminem i w założonym budżecie.

Wartość całego przedsięwzięcia szacowana jest na ok. 264,4 mln zł, natomiast przyznana wartość dotacji to ponad 109 mln zł. To największy z projektów transportu publicznego realizowany przez Miasto Poznań, który uzyskał dofinansowanie ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w perspektywie 2014-2020. Projektem, który łączy się z budową tramwaju wzdłuż ul. Naramowickiej jest  budowa węzła drogowego „Nowa Naramowicka” w miejscu skrzyżowania ul. Naramowickiej i ul. Lechickiej, dla którego Miasto Poznań uzyskało już dofinansowanie na kwotę 46,2 mln zł – także ze środków POIiŚ 2014-2020. Przewidywany termin zakończenia prac to koniec 2021 roku. Wiosną 2022 roku całość inwestycji powinna być gotowa i oddana do użytku.

Nowa trasa tramwajowa o długości 3,27 km będzie prowadzić od pętli tramwajowej Wilczak, wzdłuż ul. Naramowickiej i planowanej ul. Nowej Naramowickiej, do przystanku czołowego w sąsiedztwie ul. Błażeja. W ramach inwestycji przewidywany jest także remont odcinka ul. Naramowickiej, od ul. Serbskiej do ul. Lechickiej, oraz budowa ul. Nowej Naramowickiej, od ul. Łużyckiej do ul. Nowej Stoińskiego wraz z jej fragmentem. Łącznie powstanie 7,5 km nowych dróg.

Inwestycja obejmuje wykonanie torowiska tramwajowego o nowoczesnych parametrach technicznych i technologicznych w celu osiągnięcia m.in. trwałości, poprawy bezpieczeństwa, a także ograniczenia emisji drgań i hałasu. Poza budową torowiska tramwajowego i ul. Nowej Naramowickiej planowana jest także budowa wiaduktu nad ul. Lechicką, sieci trakcyjnej, nowych przystanków, parkingów rowerowych oraz instalacja monitoringu.

Głównym celem inwestycji jest stworzenie nowego połączenia szybką i ekologiczną komunikacją tramwajowa pomiędzy dzielnicą mieszkaniową na Naramowicach, a centrum miasta. Publiczny transport zbiorowy m.in. dzięki skróceniu czasu podróży ma być bardziej konkurencyjny w stosunku do  komunikacji indywidualnej. Istotny jest również fakt zwiększenia udziału niskoemisyjnego tramwajowego transportu publicznego w przewozach osób i tym samym zmniejszenie niekorzystnej relacji podziału zadań przewozowych, jaka ma miejsce w Poznaniu i która stanowi bezpośrednią przyczynę wzrostu zatłoczenia motoryzacyjnego.

Ryszard Bączkowski/biuro prasowe/poznan.pl









This slideshow requires JavaScript.








(Visited 206 times, 1 visits today)

Leave a Reply